بازی بازی های مستقل

نقد بازی Minit

به این نقد امتیاز بدهید

مینیت – Minit

سازنده: JW, Kitty, Jukio, Dom

ناشر: Developer Digital

سکو: ویندوز، مکینتاش، لینوکس، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴

سال: ۲۰۱۸

نقد بازی Minit

نقد بازی Minit

گیمر ها طبیعتا افرادی عادت گرا هستند و دوست دارند کارهای مشخصی را انجام دهند. یکی از دلایل اصلی که ما بازی کردن را انتخاب می کنیم، و بارها و بارها بازی می کنیم به خاطر بازخورد منحصر به فردی است که در میان این تکرار ها نهفته است. به این خاطر است که تجربه بازی های آرکید می توانند رضایت بخش تر باشند، چون زمان بین تکرار یک عمل و دریافت جایزه متناسب با آن بسیار کوتاه تر است. ما مشکلی نداریم که کاری را چندین بار انجام دهیم و آن را تکرار کنیم مادامی که وعده دریافت امتیازی بیشتر، سلاح یا ابزار و پوششی جدید را در افق بازی ببینیم. بازی مینیت روی این احساس حساب کرده است و زمان های کوتاه و یک دقیقه ای و ماجراجویانه ای را ارائه داده است و جایزه آن هم یک زره روشن و براق یا یک شاهزاده نیست، بلکه شناختی تدریجی بهتر از جهان بازی است.

هسته و ایده اصلی طراحی بازی مینیت بسیار ساده است. آن قدر ساده که غرق شدن در دنیای آن اجتناب ناپذیر است، این ویژگی بدون شک باعث می شود مخاطبان خیلی بیشتر جذب بازی شوند. در مینیت شما در هر بار بازی کردن فقط یک دقیقه جان دارید. شما در خانه تان از خواب بیدار می شوید و یک زمان سنج از ۶۰ ثانیه شروع به شمارش معکوس می کند، شمارشی که نشانه ی سرنوشتی قریب الوقوع است. محدودیت زمانی در بازی ها چیز جدیدی نیست، اما مینیت یک بازی ماجراجویی شبیه به بازی زلدا است، دلیل موفقیت بازی این است که تجربه هایی غنی، رضایت بخش و جذاب را ایجاد می کند، که محدودیت های ایجاد شده طبق برنامه و با هدفی مشخص اعمال شده اند.

وضعیت و شرایط حول این یک دقیقه بازی واقعا ارزش تجربه کردن را دارند. اگر شما چیزی را در طول یک بار بازی به دست آورید، وقتی که از خواب بیدار می شوید هنوز هم آن را خواهید داشت. همچنین ممکن است پایه و اساس عملیات جدیدی را هم پیدا کنید، به آرامی مقدار فضای نقشه ای که حین بازی پوشش می دهید هم افزایش یابد. با این امکانات  و شرایط حین اجرای بازی و یک دقیقه زمان تا رسیدن به مرگ، مسیر طولانی را پیش می برد تا مینیت واقعا قابل بازی کردن شود و محرک لازم را ایجاد کند تا از یک بازی جذاب با یک طراحی زیرکانه به بازی تمام و کمال در سبک خودش برسد.

مینیت چیزی بیشتر از یک بازی جذاب و زیرکانه است. پیکسل آرت سیاه و سفید بازی، جهانی بسیار غنی را در خود پنهان کرده است، جهانی که پر از شخصیت های گیجی است که پا به پای شخصیت های بازی های آندرتیل، شب در جنگل یا گریم فندنگو پیش می روند. این مساله هم هست که چون شما می دانید تنها شصت ثانیه برای انجام کارتان زمان دارید، بازی هیچ گاه معماهای خسته کننده یا مبارزه با رئیس هایی بزرگ را اعمال نمی کند. البته شما می دانید که می توانید در همین زمان داده شده موفق شوید، زمانی که کوتاهی آن باعث می شود تا با عجله نقطه به نقطه محیط را وارسی کنید  و بگردید تا این که راه حل خودش را نشان دهد. با زندان هایی مواجه می شوید که بسیاری از آن ها معماهایی در خود دارند که باید حل شوند. هر یک به ترکیبی از آزمون و خطاهایی هیجان انگیز تبدیل می شود که کنجکاوی و دقت بالایی می طلبد تا چندین اجرای مختلف را به صورت منسجم بررسی کرده و به راه حل لازم برسید.

هر کاری که در مینیت انجام می دهید احساس یک دونده دو سرعت به شما دست می دهد. بازی کاری می کند تا سریع تر حرکت کنید، میان بر بزنید و  هر بار احتمال های بیشتری را بررسی کنید. احساس می کنید که در هر برش یک دقیقه ای از بازی، چیزی یاد می گیرید، حسی که در ترکیب با این جمله که «فقط یک بار دیگر مانده» تجربه ای خوب و رضایت بخش را ایجاد می کند. همه چیز ساده و روان است،  هیچ توضیح اضافه ای در آغاز مراحل، دکمه برای قدرت ویژه یا نشان گر مسیر وجود ندارد، تنها یک کلید هست که دیگران را می کشد و دکمه ای هم هست که شما را می کشد و بازی را از سر می گیرد. بسیار جذاب و دیدنی است که بازی به آنچه هست و می خواهد ارائه دهد بسیار پایبند است و از اصول و اساس طراحی خود خارج نمی شود. مینیت تجربه ای است در محدودیت، که می خواهد ثابت کند یک بازی با طراحی خوب می تواند بدرخشد حتی اگر در قالب یک دقیقه زمان باشد.

 این بازی ادای احترامی به مجموعه افسانه زلدا به ویژه نسخه Link’s Awakeninig دارد. بیشترین عناصری که از این نسخه بازی زلدا آورده است، عجیب بودن و سیاهی شخصیت هایش است. یک حس تراژدی هم در هر یک از شخصیت ها دیده می شود، از آن ماهی که عاشق بودن روی زمین است گرفته تا قهرمان بازی که شبیه یک تاماگوچی است. بازی با بخش های جالبی همراه است همچون این که چیز بی ارزشی مثل یک گیره کاغذ می تواند کلید موفقیت باشد مشابه بازی هایی از جمله  Day of the Tentacle و دیگر بازی های ماجراجویانه لوکاس آرتس. در مینیت تفاوت چندانی با بازی هایی که از آن ها الهام گرفته دیده نمی شود. نبود رنگ، کناره های ناهموار و طراحی ساده دشمن ها در ابتدا کسل کننده به نظر می آیند، تا وقتی که متوجه می شوید که این ها دقیقا همانطور نشان داده شده اند که در نظر داشته اند. رنگ ها و جلوه های بصری عظیم، حواس بازیکنان را پرت می کنند. در بازی که تنها یک دقیقه زمان دارید، چنین بخش های منحرف کننده ای بیهوده اند و تاثیراتی منفی روی تجربه بازیکنان دارند. در کل جذابیت خاصی در این بازی هست که بیشتر به خاطر سبک و طراحی دقیق و ریزبینانه آن است.

جیک گرین

منبع: Twin finite

***

پیش نمایش بازی Minit:

دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو