بازی مبارزه‌ای

نقد بازی خاندان قهرمانان ۹

۵ (۱۰۰%) ۲ votes

خاندان قهرمانان ۹ – Dynasty Warriors 9

سازنده: امگا فورس – Omega Force

سکو: پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، ویندوز

سال: ۲۰۱۸

نقد بازی خاندان قهرمانان 9

نقد بازی خاندان قهرمانان ۹

خاندان قهرمانان مجموعه بازی کلاسیک و تاریخی است که در اوایل سال ۲۰۰۰ با این هدف آغاز شد که بتواند جایگاه ویژه ای در میان طرفداران بازی های هک اند اسلش (مبارزه تن به تن) پیدا کند. این مجموعه شکل و سبکی از پیش آزموده را دنبال می کند، که در آن شما می توانید کنترل یکی از قهرمانان افسانه سه قلمرو چین را در دست بگیرید و در سطوح مختلفی از مبارزات، به تقابل با دشمنان بپردازید.

کلا بازی های خاندان قهرمانان بسیار زیبا بودند، همراه با مبارزاتی که یاد گرفتنشان بسیار آسان بود، تعداد زیادی دشمن  و شخصیت های بسیار عالی که می توانید در نقش آن ها بازی را پیش ببرید. متاسفانه به دنبال آمدن مکانیک های پیچیده تر و بررسی و تجربه دینامیک های مختلف در طول چند سال اخیر، باعث شده بود سه چهار نسخه قبلی حتی برای طرفداران جدی بازی هم راکد و قدیمی به نظر بیایند.

امگا فورس توسعه دهنده خاندان قهرمانان ۹ تلاش کرده تا این مساله را حل کند و به این مجموعه، جان تازه ای ببخشد؛ با افزودن سبک نقش آفرینی و جهان آزاد افسانه زلدا: نفس وحش به بازی و ایجاد دینامیک هایی با کنش ها و عملکرد های سریع تر. روی کاغذ، این مساله رویایی است که به واقعیت تبدیل شده و از جهاتی هم همین طور است. اما مشکلات تکنیکی و مساله ماموریت های تکراری، مانع درخشیدن و نمایان شدن این بخش های جدید شده است، و در کل بازی را به ترکیبی به هم ریخته تبدیل کرده است.

بگذارید با تغییرات مثبت بازی شروع کنیم. خاندان قهرمانان ۹ یک بازی کاملا جهان آزاد است که هر جنگی در داستان آن روی یک نقشه بزرگ جای گرفته است. این یک تغییر بزرگ به نسبت نسخه های پیشین است که شکل ماموریتی به خود می گرفت. داستان هر شخصیت شامل بازی کردن در مجموعه ای از پنج تا هشت مرحله آزاد (که ماموریتی در آن تعیین نشده و بازیکن آزادانه در این مراحل پیش می رود) بر اساس یکی از جنگ های تاریخی نقل شده در کتاب ها و منابع داستان بازی است.

در انتخاب شخصیت ها هم اصلاحاتی صورت گرفته است به صورتی که خط داستانی تاریخ کتاب ها را پیش بگیرند. در آغاز بازی، شما تنها می توانید از بین سه بنیان گذار هر یک از خاندان ها یکی را انتخاب کنید: سون جیانگ، کائو کائو، و لیو بی. از این جا است که شما در آغاز شورش دستار زرد قرار می گیرید، لحظه ای کلیدی در تاریخ که به عنوان آغاز شکست و برچیده شدن خاندان هان شناخته می شود.

شخصیت های ثانویه تنها وقتی قابل بازی شدن هستند که به بخشی از تاریخ می رسید که آن ها واقعا حضور داشته اند. این تغییری کوچک اما مهم است که باعث می شود حالت داستانی خاندان قهرمانان ۹ حسی از تداوم و  و روایتی قابل دنبال شدن داشته باشد. شکل آرکید بازی های قبلی، که شما را در بخش های متفاوتی از تاریخ سه قلمرو چین می برد که به صورتی به هم ریخته، غیر خطی و نامرتب، مسیر را به جایی می کشاند که پیروزی چیزی نزدیک به غیرممکن می شد مگر اینکه کتاب ها خوانده بودید.

در شکل و روند جدید، آسان تر می توانید ببینید که دقیقا شخصیت ها کدام بخش را بازی می کنند، چون که شما مجبورید خود روایت تاریخی را دنبال کنید حتی اگر شخصیت بازی را در وسط بازی تغییر دهید.

مرحله بندی بازی به صورتی است که می توانید شخصیت ها را تغییر دهید بدون این که لازم باشد بخش هایی را که رد کرده اید دوباره بازی کنید. این مشکلی همیشگی و آزاردهنده در نسخه های قبلی بازی بود.

مبارزات به همان میزان همیشگی جذاب هستند و با اضافه کردن مکانیک هایی عمیق تر به آن، بهبود یافته اند. روی کاغذ، مبارزات این نسخه هم بسیار شبیه به عناوین قبلی است که از ترکیبی از حملات معمولی و پر قدرت استفاده می کنید تا از میان تعداد کثیری از دشمنان را ه خود را باز کنید. اما لایه ای جذاب هم به آن افزوده شده است که به لطف افزودن، بلند کردن، به زمین کوبیدن، گیج کردن، حملات ویژه و حملات واکنشی صورت گرفته است.

چهار ضربه اول می تواند دفاع دشمن را بشکند و موقعیت های موثری روی دشمن برایتان ایجاد کند. تمرکز روی استفاده از آن ها و ترکیب کردن فن های مبارزات، ابزار قدرتمندی است که می تواند برای تسلط بر دشمن به کار گرفته شود. مبارزه با لو بو فرمانده مشهوری که در اصل نزدیک به شکست ناپذیری بوده است، تجربه واقعا خوبی بود. با اینکه قدرتش را داشت که با دو ضربه مرا بکشد، توانستم از ضربات او در امان بمانم  و با استفاده از فن بلند کردن و گیج کردن توانستم زمان کافی برای عقب نشینی پیدا کنم.

حملات واکنشی بخش خوب دیگر مبارزات است. این حملات سفارشی هستند که با استفادده از کلید Y (روی دسته ایکس باکس وان امتحان کردم) فعال می شود. تغییراتی که ایجاد می کنند بستگی به موقعیت و شرایط مبارزه دارد. اگر دشمن در حال حمله باشد، می توانید از آن استفاده کنید با فشار دادن ضربه واکنشی به موقع، آن ها را پرت کنید. شما همچنین می توانید از آن برای حمله ای تمام کننده به سربازان دشمن استفاده کنید وقتی که سطح سلامتی شان پایین است. این ویزگی سطحی به نظر می آید اما روانی و سیالی قابل توجهی به مبارزات می افزاید که احساس می کنم در نسخه های قبلی بازی جایش خالی بوده است.

طبیعت اهمیت زمان در برخی جنگ های بزرگ تر، به این معناست که باز هم مسیر موفقیت کمی دشوار است. وقتی که ماموریتی داستانی را شروع می کنید، حرکات لشکر بازی آن قدر از مسیر حمله دور می شوند که دشمن عصبانی شده و اقدام به گرفتن پایگاه های شما می کند. بازی هنوز پیش برد جریان داستانی اش را از کتاب های سه قلمرو می گیرد، در نتیجه این جهان آزاد بازی کمی از پیش نوشته شده به نظر می رسد. وقتی به یکی از جنگ های مشهور بعدی می رسید (داستان را لو نمی دهم) تنها راه رسیدن به پیروزی بدون تلفات شدید، این بود که دقیقا همان استراتژی را دنبال کنید که در منابع بازی توضیح داده شده اند، با اتخاذ هر استراتژی خیالی و انتخابی خودتان با شکستی سریع مواجه خواهید شد.

دوره های آرامی هم هستند که  آزادید به گشت و گذار، کارهای جانبی و آشنا شدن عمیق تر و توسعه دادن مکانیک شخصیت تان بپردازید. اما دوباره پس از چند ساعت برایتان  مشخص می شود که آن عمقی را ندارد که از یک بازی ۲۰۱۸ انتظار می رود.

با اعمال تغییرات در مبارزات و مکانیک داستانی جهان آزاد، خاندان قهرمانان ۹ قدمی در جهت درست برداشته است. اما حتی فارغ از مسائل مختلف بازی، خاندان قهرمانان ۹ اساسا به نظر می آید که از آن عمق مد نظر برخوردار نیست. طرفداران این مجموعه می توانند منتظر بهتر شدن آن بمانند اما هر کسی که به دنبال یک بازی کامل مبارزه ای تن به تن باشد بهتر است به سراغ دیگر محصولات امگا فورس همچون برزرک برود.

آلاستار استیونسن

منبع: Trusted Reviews

پیش نمایش بازی خاندان قهرمانان ۹:


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو