راک اند رول موسیقی

نگاهی به آهنگ توتی فروتی

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

توتی فروتی (در ایتالیایی به معنای «تمامی میوه ها») – Tutti Frutti

خواننده: لیتل ریچارد – Little Richard

سال: ۱۹۵۵

نگاهی به آهنگ توتی فروتی

نگاهی به آهنگ توتی فروتی

در سال ۲۰۱۰ نیویورک تایمز آهنگ توتی فروتی را یکی از ترانه های انفجاری سبک راک اند رول دهه ۵۰ معرفی کرد. این آهنگ واقعا کاری انفجاری بود، نه تنها به این خاطر که اثری راک اند رول ناب و اصل است که الهامی برای نسل هایی متمادی شد، بلکه جنبه دیگری از آهنگ این بود که اثری راک اند رول همراه با وسوسه ای جنسی بود که توسط مردی سیاه پوست با ریمل و موهایی پف کرده برای مخاطبانی از نژادهای مختلف اجرا می شد. این اهنگ زمانی منتشر شد که هنوز تبعیض نژادی قانونی بود و آشکارا در جامعه دیده می شد.

بیشتر مردم توتی فروتی را شنیده اند، آهنگ و سبکی که در این ترانه است آن قدر در فرهنگ پاپ آمریکا پذیرفته شده و وسعت یافته است که دیگر به آهنگی تبدیل شد که در مکان های عمومی و دورهمی ها و جاهای مختلف پخش می شد. اما چیزی که مردم درباره توتی فروتی نمی دانند این است که ترانه اصلی آن که لیتل ریچارد نوشته بود بسیار متفاوت از چیزی است که ما با آن آشنا هستیم.  در ادامه خواهیم دید آهنگی که به خاطر اشاراتی به مضامینی همجنس گرایانه ممکن بود به فراموشی سپرده شود چگونه به یکی از بارزترین آهنگ های ضبط شده در تاریخ تبدیل شد.

این روز ها هنر اجرای (پرفورمنس آرت) لیدی گاگا با لباس و پوشش عجیب و نه متعارف و مردانه اش به نظر خشم و عصبانیتی را نشان می دهد (و یا شاید نشان از بی حرمتی باشد که با توجه به مخاطب برداشت ها متفاوت است). لیتل ریچارد بی شک یکی از پیشکسوتان لیدی گاگا است. او دیوا (زن خواننده در اپرا) واقعی در هنر اجرا است به ویژه با رفتارهای عجیب و غریبش و میزان گستردگی پخش کارهایش در رادیو ها. با اینکه تاریخ راک اند رول همیشه تحت تاثیر شخصیت های بزرگ و تاثیر گذاری بوده است، در سال ۱۹۵۰ جوی سنگین نسبت به کارهای لیتل ریچارد شکل گرفته بود، و والدین از تاثیرات موسیقی او روی کودکانشان احساس نگرانی می کردند.

با توجه به گفته های خود ریچارد، به خاطر نژاد پرستی سال های ۱۹۵۰، با این که او یک خواننده راک اند رول اصیل بود اما در حد شایستگی  اش مورد توجه قرار نمی گرفت.  ریچارد در ۲۰۰۳ جایی نوشت که «مردم راک اند رول را موسیقی آفریقایی می خوانند. می گفتند که این موسیقی ممکن است کودکان را دیوانه کند. می گفتند این موفقیتی اتفاقی و تکرار نشدنی است، همان چیزی که همیشه در مورد هیپ هاپ می گفتند. ولی جریان جور دیگری پیش رفت، باید به یاد داشته باشید که من اولین هنرمند سیاه پوستی بودم که بچه های سفید پوست شروع به خریداری آهنگ هایش کردند. والدین از دست من عصبانی و ناراحت بودند.» اگر والدین ترانه اصلی توتی فروتی را شندیده بودند حتما خیلی بیشتر ناراحت و عصبانی می شدند.

این آهنگ در لیست بهترین آهنگ های رولینگ استون در جایگاه ۴۳ قرار دارد. در سال ۲۰۰۷ در لیست ۱۰۰ آهنگی که دنیا را تغییر داد هم در جایگاه اول قرار گرفت.

لیتل ریچارد در طول فعالیتش به عنوان یکی از بنیان گذاران راک اند رول شناخته شد و اسمش در تالار مشاهیر راک اند رول و تالار مشاهیر ترانه نویسان جای گرفته است. او همچنین در میان ۱۰۰ خواننده برتر تمامی دوران رولینگ استون، در جایگاه هشتم قرار گرفت.

داستان توتی فروتی یکی از داستان های مهم در تاریخ راک اند رول است. زمانی که ایده ای کاملا تازه از سبک موسیقی به نام راک اند رول شروع به پا گذاشتن در فرهنگ عامه جامعه کرده بود و می خواست جایگاه خود را پیدا کند، این آهنگ از ایستگاه های رادیویی مرتب پخش می شد.

لیتل ریچارد موهای پف کرده اش را تکان می داد، حرکات و رقص هایی تحریک کننده روی صحنه انجام می داد. توانست به فروش بالایی برسد، حتی قبل از اولین آهنگ بزرگ الویس پریسلی. سبکی تند، آرایشی زنانه، و آن مدل مویش برای بسیاری از خانواده های حومه شهر در سال ۱۹۵۰ عجیب و شوکه کننده بود. بخش زیادی از این تعجب و غیر عادی بودن ها، به خاطر مساله نژادی بود. راک اند رول سبکی بود که مساله نژادی یکی از شاخصه های مهم آن بود. و یا این که این سبک جدید مرتبط با شورش گران بود، و باز هم به آن ها مرتبط می شد چون بسیاری از جوانان سفید پوست به این آهنگ ها گوش می دادند و  خواننده های سیاه پوست را می ستودند.

آن چه که اکثر مردم در سال ۱۹۵۵ دیدند، نسخه ای با لحنی ملایم تر از سبک و شیوه اصلی ریچارد بود، نویسنده ای استخدام شد و توتی فروتی را بازنویسی کرد، و سپس اسپشالیتی رکوردز در ۱۹۵۵ آن را ضبط کرد، چرا نسخه اصلی برای این شرکت آنقدر مساله  و مشکل بزرگی داشت؟ باید این سوال را بپرسید چون پاسخ واضحی دارد: آهنگ در باره ارتباطات هم جنس گرایانه آن قدر واضح صحبت می کرد که می توان گفت یک هرزه نگاری (پورنوگرافی) بود. فروتی یک قافیه اتفاقی نبود، بلکه تغییر شکلی از اصطلاح عامیانه فروتی (fruity) بود که به معنای رفتار هم جنس گرایانه است. به گفته لیتل ریچارد، متن ترانه اصلی  این گونه است: واپ هاپ آ لو ماپ یه لعنتی خوب، توتی فروتی، غنیمتی خوب، اگه جا نشد، فشار نیار، چربش کن، کارو آسونش کن.

کمی شوکه کننده است، نه تنها به خاطر اشارات جنسی، بلکه به خاطر سوالاتی که در مورد یکی از شخصیت های بزرگ راک پیش می آورد. لیتل ریچارد همجنس گرا یا دو جنس گرا بود؟ دگر جنس گرایی بود که هم جنس گرایان را به سخره می گرفت؟ چطور ممکن است که چنین آهنگی درسال ۱۹۵۰ روی صحنه اجرا شده باشد؟ پاسخ این پرسش ها را می توان در یک جمله خلاصه کرد: واقعا عجیب و پیچیده است.

داستان لیتل ریچارد پنیمان از ۱۹۳۲ در شهر ماکن واقع در ایالت جورجیا شروع می شود. ریچارد یکی از ۱۲ بچه ی خانواده ای ادونتیست روز هفتم سخت گیر بود. (البته پدرش فروشنده مشروبات قاچاق بود). در ۱۳ سالگی والدینیش او را بیرون کردند (در ۱۹۸۰ گفت به این خاطر که هم جنس گرا بوده است، توجه کنید که بوده است، فعل زمان گذشته). ریچارد از آن جا می رود و کم کم برای پول درآوردن شروع به اجرا می کند.  در اوایل جوانی با نام لیتل ریچارد شروع به مسافرت و اجرا کرد. او موسیقی های روحانی و بلوز را اجرا می کرد، روی صحنه حرکت می کرد، همچون رقص در کلیساها وقتی که به سمت مسیح می آیند، و با صدایی از ته گلو و غرش آواز می خوانند، هیجان  و خیزشی در صدایش ایجاد می کرد که گاهی شبیه به داد زدن می شد. افراد مورد ستایشش، خواننده زن گاسپل همچون سیستر روزتا تارپ و ماهالیا جکسون بودند. او هم موهایش را بالا می زد و قیافه ای زنانه برای خود درست می کرد. در ۱۹۵۱ شرکت های بزرگ متوجه توانایی های خاص او شدند و شروع به ضبط موسیقی بلوز به صورت حرفه ای کرد.

بلوز یکی از سبک های موسیقی برای بسیاری از خواننده های سیاه پوست بود اما چیزی نبود که ریچارد در ذهن داشت. او شمه ای موسیقایی داشت که فراتر از صرفا یک سبک بود. او تصوری از ترکیب عناصر بوگی ووگی و گاسپل با وزن های پاپیولار و بلوز آن زمان را در ذهنش داشت.

ریچارد گفته بود که من توتی فروتی را می توانم سال ها بخوانم، اما به نظرم آهنگی نیست که شما ضبط کنید. اولا که خیلی خشن و دیوانه وار به نظر می آید، دوما هم که ترانه ای تحریک کننده است. بلاکول ترانه نویس دیگری را استخدام کرد تا آن را بازنویسی کند. و اولین تک آهنگ پر فروش ریچارد ضبط شد. در اویل دهه ۵۰ کسی دقیقا نمی دانست این سبک موسیقی را که ریچارد و برخی خوانندگان دیگر اجرا می کنند، چه بنامند. ترکیبی مهیج و پر تلاطم از کانتری، بلوز، جاز، و بوگی ووگی بود که هم سیاه پوستان  و هم سفید پوستان را به خود جلب می کرد. در میانه های دهه ۵۰ عنوان راک اند رول به این سبک اختصاص یافت (این عنوان در اصل بخشی از اصطلاحی عامیانه جنسی بود که برخی نوازندگان سیاه پوست استفاده می کردند). جنبشی متولد شد. موفقیت ریچارد همراه شد با زمانی که راک اند رول شروع به همه گیر شدن در فرهنگ عامه جامعه کرد. توتی فروتی هم به شاخصه ای از این زمان تبدیل شد.

به عنوان هنرمندی سیاه پوست در جهان پر شور راک، محدودیت ها و مرزهایی متوجه ریچارد بود که سفید پوستان درگیر آن نبودند. مشکل از زمانی شروع شد که قانون نژادپرستی در جنوب آغاز شد. جایی که در بسیاری از کنسرت ها، سفید پوستان و سیاه پوستان می بایست در طول اجرا در دو قسمت از سالن جدا از همدیگر می ایستادند. کنسرت های ریچارد به عنوان مشوقی برای ازدواج های بین نژادی و ارتباط جنسی نوجوانان شناخته می شد. یک گروه سفید پوست هشدارهای عمومی منتشر کرد و در مورد خطرات و آسیب های موسیقی راک به مردم هشدار داد، نوشته بودند که: راک اند رول عاملی برای کاهش اخلاقیات جوانان کشورمان است. مرتبط با مسائل جنسی و غیر اخلاقی است که افراد از دو نژاد را کنار هم می آورد.

نژادپرستی تنها مشکلی نبود که ریچارد با آن مواجه شد. او یکی از بدترین کابوس های بسیاری از آمریکاهایی های سفید پوست شده بود. او تنها سیاه نبود، او ظاهرا همجنس گرا هم بود و به تشویق هدونیسم (شادی گرایی) جنسی می پرداخت. او گرایش جنسی شدیدی داشت، اگر بعضی ها از الویس با رقص و حرکت و رفتارهای جنسی اش رنج می بردند، مردم حتی نمی خواستند درباره ریچارد چیزی بشنوند.

اما آیا ریچارد هم جنس گرا بود؟ با توجه به گفته های خودش او زمانی بوده اما الان نیست. در مصاحبه ای در سال ۱۹۸۰ گفت: «گاهی، گاهی همجنس گرایان را دوست دارم. به نظرم من بنیان گذار همجنس گرایی بودم. من کسی هستم که توانستم آنقدر قوی باشم که به دنیا بگویم. شما به یاد دارید که پدرم به همین خاطر مرا از خانه بیرون کرد. من پرده ها را روی شانه ام می انداختم و خودم را در آن زمان فردی باشکوه می دانستم. آرایش می کردم و مژه می گذاشتم زمانی که هیچ مردی این کار را نمی کرد. من خیلی زیبا بودم. موهایی داشتم که همه جا پخش بود. اگر می گذاشتی همه بدانند هم هم جنس گرا هستی به مشکل بر بر می خوردی. پس وقتی بیرون آمدم برایم مهم نبود چه کسی چه فکری می کند. خیلی از مردم حتی از بودن با من می ترسیدند.»

منبع: Shmoop

***

ترجمه متن ترانه توتی فروتی:

باپ بوپا-آ-لو آ هوپا بام بو

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

باپ بوپا-آ-لو آ هوپا بام بو

***

با دختری آشنا شدم به اسم سو، می دونه چی کار کنه

با دختری آشنا شدم به اسم سو، می دونه چی کار کنه

به شرق می پرید، به غرب می پرید

اما دختریه که من خیلی خوب می شناسمش

***

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

باپ بوپا-آ-لو آ هوپا بام بو

***

با دختری آشنا شدم به اسم دیزی، که دیوونم می کنه

با دختری آشنا شدم به اسم دیزی، که دیوونم می کنه

می دونه چطور عاشقم باشه، آره واقعا

پسر، نمی دونم چطور این کارو با من می کنی

***

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

آ هوپ باپ-آ-لو آ هوپ

توتی فروتی، آه رودی

***

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

باپ بوپا-آ-لو آ هوپا بام بو

***

با دختری آشنا شدم به اسم دیزی، که دیوونم می کنه

با دختری آشنا شدم به اسم دیزی، که دیوونم می کنه

می دونه چطور عاشقم باشه، آره واقعا

پسر، نمی دونم چطور این کارو با من می کنی

***

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

توتی فروتی، آه رودی

باپ بوپا-آ-لو آ هوپا بام بو

***

نسخه تصویری آهنگ توتی فروتی همراه با متن ترانه:

نسخه صوتی آهنگ توتی فروتی:


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو