نقاشی واسیلی کاندینسکی

نقد نقاشی ترکیب بندی هشت

۲ (۴۰%) ۱ vote

ترکیب بندی هشت – Composition VIII
نقاش: واسیلی کاندینسکی – Wassily Kandinsky
سال: ۱۹۲۳

نقد نقاشی ترکیب بندی هشت

نقد نقاشی ترکیب بندی هشت

وقتی بعد از گسترش جنگ جهانی اول واسیلی کاندینسکی به مسکو زادگاه خود برگشت، در سبک نقاشی انتزاعی او تغییراتی به وجود آمده بود، تغییراتی که به نوعی بازتاب دهنده تجربیات هنری آرمان شهرگرایانه جنبش آوانگارد روسیه بود. تاکید بر روی فرم های هندسی اولین بار توسط هنرمندانی همچون کازیمیر مالویچ، الکساندر رودچنکو و لیوبوف پوپوا مطرح شد. آن ها دنبال خلق یک زبان هنری بین المللی بودند. کاردینسکی از همین جنبش برای گسترش دایره واژگان بصری خود استفاده کرد. او اگرچه از جنبه هایی از نگرش های هندسی جنبش هایی همچون والاگرایی (سوپره‌ماتیسم) و ساخت گرایی استفاده می کرد (مواردی مثل صفحات تختی که از هم عبور می کنند و یا اشکال کاملا معین)، اما اعتقادی که به محتوای بیرونی اشکال انتزاعی داشت باعث شد که او کم کم از اکثریت همتایان روسی فاصله بگیرد. بقیه هنرمندان روسی به دنبال اصول عقلانی تر و سیستماتیک تر بودند.

این نقاشی همیشه به دلیل ترکیب بندی افسار گسیخته خود مرا تحت تاثیر قرار داده است. نکته مهم درباره این اثر این است که با یک کار شی (آبجکت) محور طرف هستیم. کار با استفاده از رنگ روغن بر روی بوم کار شده است. البته انتخاب ابزار کار در این نقاشی به اندازه مفهومی که مد نظر نقاش بوده مهم نیست.

نقاش به منظور این که به روشنایی و شفافیتی که مد نظر داشته دست یابد، نقاشی را کمی رقیق و آبکی کار کرده است. در این اثر خبری از رنگ زنی غلیظی که برای مثال در آثار ونگوگ می توانیم مشاهده کنیم، نیست. از سوی دیگر نقاش به دنبال این نبوده که همچون کارهای دیگو ولاسکز خود را درگیر جزئیات کند.

از نظر ترکیب بندی، عناصر استفاده شده در موقعیت های نامنظم و غیرقابل پیش بینی قرار دارند. نقاش تلاش کرده تنها از اشکال هندسی استفاده کند. خود نقاشی در وضعیت نامتقارنی قرار دارد. سمت چپ اثر در سیطره اشکال بزرگ قرار دارد و فضای خالی زیادی در آن دیده می شود. در حالی که در سمت راست اشیاء به تقابل هم دیگر پرداخته اند. نوعی شیب رنگی (گرادیان) ظریف در سمت چپ دیده می شود. چشمان من به طور مرتب از سویی به سویی دیگر می رود و با حسی خوشایند، مثلث های بزرگ اما مبهم را نادیده می گیرد.

از نظر محتوا با یک اثر انتزاعی طرف هستیم که از اشکال هندسی، دایره ها و خطوط ساخته شده است. به شکل کنجکاوی برانگیزی، مربع ها تنها در یک الگوی شطرنجی به کار رفته اند. در وسط تابلو، نوعی اشاره مبهم به کوه ها و خورشید را می توان مشاهده کرد.

کاردینسکی بعد از از سرگذراندن جنگ جهانی اول، ترکیب بندی هشترا کار کرد. آن زمان ایده آل های آرمان شهرگرایانه ذهن بسیاری از هنرمندان را مشغول کرده بود. این نقاشی در جستجوی یک زبان زیبایی شناسی جهانی است که خود را از قید و بند گذشته رها کرده باشد.

زمانی که کاردینسکی این کار را عرضه کرد، اهالی هنر دچار غافلگیری شدند. چرا که چنین اثری نشان دهنده یک تغییر سبک آشکار در کارهای او بود. او این کار را به صورت مختصر و کم خرج انجام داد. چرا که به علت جنگ، مواد مورد نیاز نقاشی به سختی پیدا می شدند.

از نظر محیطی، نقاش سبک خود را تغییر داده و به جای طراحی های آخرالزمانی با رنگ های اشباع شده، به سراغ یک کار سبک و سریع رفته بود. این تغییر سبک نشان دهنده تغییر نگرش نقاش نسبت به بحرانی بود که جنگ جهانی اول به وجود آورده بود.

مهم ترین ویژگی این اثر این است که نقاش با این ترکیب بندی، هنر را خرد کرده و تلاش می کند به شیوه ای هنری، ارتباطات اشیاء با یکدیگر را نشان دهد.

ویکی کارول

منبع: Skill Share


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو