بازی مقالات

علیت و بازی‌های رایانه ای


به این نقد امتیاز بدهید

 

علیت و بازی‌های رایانه ای

علیت و بازی‌های رایانه ای

نقش و آثار بازی های رایانه ای

در دهه های اخیر بازی‌های رایانه‌ای به بخشی از زندگی و روند رشد کودکان تبدیل شده اند. بازی های رایانه‌ای با شرکت آتاری و ساخت اولین کنسول‌ش آغاز شد. اولین بازی آتاری یک بازی ساده‌ی تنیس بود. دسته‌ی کنترلر بازی این کنسول شامل یک اهرمک (جوی استیک) برای هدایت جهت و یک کلید بود. اکنون کنسول های مختلفی تولید می‌شوند. بازی سازان سالانه بازی‌هایی پیچیده‌ طراحی می کنند. این بازی ها با دسته هایی که دارای چند اهرمک و کلیدهای مختلفی هستند بازی می شوند. می توان گفت امروزه بازی‌های رایانه‌ای به دنیایی ثانی برای کودکان تبدیل شده‌اند. بازی کردن برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار مفرح و جذاب است. بازی‌ها تأثیرات مختلفی (مثبت یا منفی) به دنبال دارند. می توانند به تقویت هماهنگی بین چشم و دست کمک کنند و همچنین باعث افزایش توان پردازش، استدلال و تحلیل در ذهن کودکان شوند. از تأثیرات منفی بازی ها هم می‌توان کاهش علاقه و وقت کافی برای دیگر فعالیت‌های ورزشی و مطالعه نام برد. افرادی نیز معتقد اند بازی‌های رایانه‌ای ای باعث افزایش سطح خشونت خصوص کودکان می شوند.

یکی از مفید ترین آثار بازی‌های رایانه ای افزایش مهارت افراد (به ویژه کودکان) در ایجاد هماهنگی لازم بین چشم و دست است. همان گونه که اشاره شد بازی‌های امروزی ساختاری پیچیده دارند و برای بازی کردن نیاز به هدایت اهرمک ها و فشار دادن کلیدهای مختلفی است. این مساله در رشد کودکان می‌تواند حائز اهمیت باشد. چرا که آن ها یاد بگیرند بین آنچه می‌بینند و واکنشی که نشان می دهند، ارتباط سریعی ایجاد کنند. به این صورت درک محیطی آن ها نیز بهبود می یابد. این مساله می‌تواند تمرینی برای افزایش سرعت در تصمیم گیری و بهبود هماهنگی بین حس های مختلف و داشتن عکس العمل مناسب و به موقع شود. اگر هم‌ بازی به صورت چند نفره باشد می‌تواند باعث افزایش روحیه‌ی جمعی و کار گروهی شود. بازی های جدید ساختاری ظریف و دقیق دارند و برای هدایت شخصیت بازی می بایست دقت بالایی به خرج داد. از این رو این بازی‌ها می‌توانند کمک خوبی باشند تا کودکان توانایی کار با دست، هدایت و هماهنگی اعضای بدن شان تقویت شود.

مساله‌ی دیگر اعتیاد‌ آور بودن بازی های رایانه ای است. آن ها گاهی به یک اولویت در زندگی کودکان تبدیل می شوند به طوری که روزانه زمان زیادی را به بازی کردن اختصاص می دهند. این مساله باعث می‌شود زمان کم تری برای دیگر فعالیت ها باقی بماند و میزان تحرک فیزیکی کودکان کاهش یابد. افراط در بازی کردن می‌تواند نتایجی منفی به بار داشته باشد. افزایش وزن به خاطر کمبود تحرک و کاهش سطح ارتباطات اجتماعی و انزوا از این دست مشکلات هستند. معلمان و والدین در سراسر دنیا نگران این مساله بوده و از طروق مختلف سعی در کاهش وابستگی کودکان به این بازی ها دارند. البته بعضی کنسول ها همچون نینتندو WII بازی‌هایی طراحی کرده اند که با حرکات فیزیکی گیمر انجام می شوند.

محققان درباره مشاهده‌ی صحنه‌های خشونت آمیز در رسانه‌ها و تأثیرات آن روی روحیات کودکان بررسی های مختلفی انجام داده اند. بازی های رایانه ای این مساله را یک گام جلوتر برده است. در بازی ها، گیمر خود حضور فعال در اعمال خشونت آمیز دارد. البته باید توجه داشته باشیم بازی ها نیز همچون دیگر محصولات رسانه ای دارای درجه سنی هستند و اگر این مساله هم از جانب سازندگان وهم بازیکن ها رعایت شود مساله و مشکل چندانی باقی نمی ماند. در بازی های متعددی شخصیت داستان با سلاح های مختلف دست به کشتار، جرم و جنایت می زند. خشونت موجود در این بازی‌ها می تواند تأثیر منفی روی روحیات و عواطف کودکان داشته باشند. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد ولی این مساله هنوز به طور کامل اثبات یا رد نشده است.

پس بازی‌های رایانه ای نتایج و آثار مختلفی در پی دارند، می توانند روی افزایش هماهنگی اعضای بدن، خلاقیت، سرعت پردازش و تحلیل افراد تاثیرات مثبتی داشته باشند. از طرفی هم باعث کاهش فعالیت فیزیکی افراد می شوند. با این حال اگر حساب شده و اصولی کار شود، بازی می‌تواند به عنوان رسانه‌ای جدید و قوی به کار گرفته شود. امروزه با پیشرفت‌های روز افزونی که در زمینه‌ی توسعه و طراحی بازی ها می بینیم، این صنعت و یا به تعبیری دیگر این هنر به رسانه ای نو تبدیل شده و چیزی فراتر از یک بازی یا سرگرمی صرف است.

منبع: Tailored Essays


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو