فرانتس مارک نقاشی

نگاهی به نقاشی روباه ها

به این نقد امتیاز بدهید

روباه ها – Foxes
نقاش: فرانتس مارک – Franz Marc
سال: ۱۹۱۳

نگاهی به نقاشی روباه ها

نگاهی به نقاشی روباه ها

فرانتس مارک، نقاش اکسپرسیونیست، در ۸ فوریه ۱۸۸۰ در مونیخ آلمان به دنیا آمد. زمانی که ۲۰ سال داشت، وارد آکادمی هنرهای زیبای مونیخ شد. او در فاصله بین ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۷ اقامت کوتاهی در پاریس داشت و در این مدت، به مطالعه در مورد تکنیک های نقاشی پرداخت که استادان پیشین به کار برده بودند. اما بیش از همه، وابستگی شدیدی به آثار ونسان ون گوگ پیدا کرد. او بعدا با آگوست ماکه آشنا شد. دوستی این دو هنرمند موجب شکل گیری جنبش سوارکار آبی شد. جنبشی که در اصل ترکیبی بود از عرفان گرایی، کوبیسم، فوویسم، فوتوریسم، ارفیسم، نماد گرایی، انحطاط، اکسپرسیونیسم گوتیک، هنر بدوی، هنر محلی و هنر کودکان. این جنبش در اصل به دنبال این بود که از طریق چشم حیوانات به دنیا نگاه کرده و از این طریق به ارتباط هماهنگی که در دنیا جاری است، دست یابد. 

مارک نسبت به مطالعه حیوانات دچار نوعی وسواس شده بود. او به ویژه بر روی ماهیت ارگانیک آن ها، جایگاه شان در دنیا و آناتومی بدن شان تمرکز می کرد. او تلاش می کرد به نمایش درونیات آن ها بپردازد. نقاشی های او دارای بار احساسی بسیار بالایی هستند.  او در بررسی آناتومی حیوانات به سطحی از مهارت رسید که حتی در مقطعی آن را به هنرمندان دیگر هم آموزش می داد. البته این وسواس بیش از حد از سوی دیگر باعث افزایش جاه طلبی او شد. این جاه طلبی باعث شد مارک نسبت به بعضی از کارهای خود دل زده شود و آن ها را از بین ببرد. 

مارک معتقد بود از طریق هنر می توان به حقیقت معنوی دست یافت. به باور او، رنگ ها راه دسترسی به احساسات بودند، احساساتی که ما معمولا به صورت غریزی دریافت می کنیم. چیزی شبیه شنیدن یک موسیقی. زبان رنگ ها مهم ترین عنصری بود که مارک برای افزایش بار معنوی آثار خود به کار می گرفت. عنصر مهم دیگر، انتخاب سوژه بود. 

بیش تر کارهای عمده او پرتره هایی از حیوانات هستند و معمولا در محیط هایی طبیعی قرار دارند. اثر روباه ها هم از این قاعده مستثنی نیست. همچون نقاشی های دیگر او، در این اثر هم عمدتا از رنگ های روشن استفاده شده است. نقاشی بارقه هایی از سبک کوبیسم دارد. نوعی سادگی مشخص و احساساتی عمیق در آن جاری است. رنگ ها در نقاشی های مارک دارای دلالت های احساسی مشخصی هستند: آبی به معنی مردانگی و معنویت است، زرد به معنی لذت های زنانه و سرخ به معنی خشونت. 

همچون آثار دیگر او، در روباه ها هم با حیواناتی طرف هستیم که در وهله اول چندان مشخص نیستند. ترکیب بندی کار به گونه ای است که برای شناسایی روباه ها، باید با دقت بیش تری به تصویر نگاه کنید. ترکیب بندی نقاشی حالتی شکسته دارد. گویی که انگار از طریق یک آینه شکسته در حال تماشای این روباه ها هستیم. 

 منبع: art experts website / art / arty factory

دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو