بازی مقالات

پیکسل آرت چیست


به این نقد امتیاز بدهید

پیکسل آرت (Pixel Art) چیست؟

از بازی مهاجمین فضایی گرفته تا سوپر ماریو، پیکسل آرت نامی آشنا در صنعت بازی سازی کلاسیک است. شاید بعضی افرادی که با مشاهده‌ی روند و مسیر پیشرفت این شکل از هنر در کنسول های بازی و پی‌سی ها بزرگ شده اند، بدون اینکه توجهی به چگونگی خلق آن کرده باشند از کنار آن گذشته اند. اما اگر از آن دسته کودکانی بودید که تنها دنبال کردن صرف سری بازی هایی همچون افسانه زلدا برای تان کافی نبود و می خواستید بیشتر از نحوه ی ساخت آن سر در بیاورید، شاید اکنون فرصتی باشد تا تصورات و تخیلات دوران کودکی را زنده کنید و چه بسا حس نوستالژیک و لذت بخشی را برای تان به ارمغان بیاورد.

در سال‌های اخیر، پیکسل آرت در طراحی بازی، تصویر سازی و دیگر رسانه‌ها دوباره به عرصه ی هنر و طراحی بازگشته است (شاید به خاطر حسی نوستالژیک یا ستایش سبکی زیبا در دنیای هنر). زمان مناسبی است که بپرسیم پیکسل آرت چیست؟

بازی دو بعدی Owlboy محصول ۲۰۱۶

بازی دو بعدی Owlboy محصول ۲۰۱۶

چه چیزی پیکسل آرت تلقی می شود؟
با توجه به اینکه هر آنچه شما در نمایشگر کامپیوتر، تبلت و گوشی تان می بینید، از تعداد بسیار زیادی پیکسل تشکیل شده اند، این سؤال ایجاد می شود که چرا این‌ها پیکسل آرت نیستند؟ این‌ها هم کاری هنری بوده و از پیکسل تشکیل شده اند، خوب پس هر هنر دیجیتالی باید پیکسل آرت باشد. با اینکه از نظر فنی این گفته‌ها درست است اما وقتی در مورد پیکسل آرت سخن می گوییم، منظور سبکی از هنر و طراحی است که اغلب با صنعت بازی سازی سروکار دارد. پیکسل آرت کاری دیجیتالی بر مبنای گرافیک شطرنجی است که به صورت پیکسل به پیکسل ساخته می شود. اساساً بسیارکوچک اند، این شکل از هنر شبیه کارهای موزاییکی است که تمرکز روی قطعات کوچک است، به شکلی که کنار هم چیده شده اند تا قطع هنری بزرگتری ایجاد شود.
از بسیاری از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر برای ساخت یک اثر پیکسل آرت می‌توان استفاده کرد. برنامه‌هایی که می‌توان با آن ها کارهایی هنری را به صورت پیکسل به پیکسل کشید. بسیاری از هنرمندان از MS Paint استفاده می‌کنند که به راحتی در دسترس کاربران ویندوز قرار دارد. در دیگر نرم افزار های ویرایش تصویر، به جز قلم و پاک کن بقیه ابزارها بی استفاده اند. ویژگی بارز هنرمندان پیکسل آرت هم این است که باید بتوانند طراحی های پیچیده و آثاری  هنری زیبا و چشم نواز را بدون استفاده از ابزارهای Dodge ،Burn و… طراحی کنند.

 

معنای ۸ بیتی چیست؟

در پیکسل آرت، ۸ بیت به رنگ‌ها تخصیص داده می شود. کنسول های ۸ بیتی همچون سیستم سرگرمی نینتندو قادر به نمایش حداکثر ۲۵۶ رنگ بود. هر رنگ بر اساس مجموعه‌ای اعداد صحیح بود و ۸، بزرگترین عدد صحیحی بود که در آن زمان این کنسول می توانست ذخیره کند. پس رنگ هایی که استفاده می شد به این صورت بود که ۳ بیت (یا بایت داده) قرمز، ۳ بیت سبز و ۲ بیت آبی را در خود نگه می داشتند. این‌ها ۲۵۶ رنگ برای نمایش را تشکیل می دادند. محدودیت دیگری که بازی‌های ویدیویی داشتند؛ میزان حافظه‌ی کارتریج ها در ذخیره سازی اطلاعات بود. از این رو برای اینکه بازی سریع تر پردازش شده و روان تر اجرا شود، می بایست محدودیت هایی در میزان استفاده از انیمیشن و رنگ ها اعمال می شدند.

در اویل ۱۹۹۰ کنسول هایی همچون سوپر نینتندو و سگا جنسیس، ۱۶ بیتی بودند که تعداد رنگ‌های قابل نمایش به میزان شگفت آوری تا ۶۵,۵۳۶ رنگ افزایش می یافت. این باعث می‌شد بتوان کار های هنری و انیمیشن هایی با جزئیات بیشتر را در بازی‌ها اعمال کرد. وقتی که کنسول ها و کامپیوتر ها به سطح نمایش گرافیک ۳۲ بیتی رسیدند (همچون پی اس ۱)، پردازش کارهای سه بعدی آغاز شد. طراحانی که تا کنون پیکسل رندر می‌کردند و طراحی هایشان با پیکسل بود، حال رفته رفته شروع به طراحی پلی‌گان کردند. با‌ گذشت زمان با توجه به پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی در طول این سال‌ها صورت گرفت، کنسول های بازی می توانستند این گرافیک ها و تصاویر را هم با سرعت بیشتری نسبت به کنسول های پیشین خود پردازش کنند.

پیکسل آرت ایزومتری چیست؟


فرض کنید بازی دو بعدی مثل کنترا را بازی می کنید (بازی آرکید معروفی که در اواخر ۱۹۸۰ برای کنسول NES ساخته شد). در چنین بازی‌هایی کلاً پرسپکتیو وجود ندارد. سوپر ماریو هم در سال‌های ۸۰ و ۹۰ به این شکل بود. بازی هایی همچون افسانه زلدا:‌ پیوندی به گذشته دیدی از بالای محیط را ارائه می داد (بالا یا بالا و یک سمت را نشان می دادند) که گیمر می‌توانست از نمای بالا، محیط بازی و ساختمان ها را ببیند. این اضافه شدن بعدی جدید به گرافیک بازی‌ها را نشان می داد، اما در مقایسه با بازی‌های سه بعدی که بعداً ساخته شد، این بازی ها تصویر و شکل کلی شان هنوز هم بسیار مسطح بوده و هنوز همان حس دو بعدی را با خود داشتند. البته این شروع مسیر ساخت بازی‌های سه بعدی بود.
وقتی صحبت از پیکسل آرت ایزومتری می شود، صحبت از نوعی طراحی تصاویر موازی است که در آن خطوط موازی در اشیاء به همان صورت موازی ادامه پیدا می کنند به شکلی که در سطحی دو بعدی حالتی از سه بعدی بودن را به تصاویر ببخشد، شبیه همان کاری که برای طراحی جسمی سه بعدی روی کاغذ صورت می گیرد. برای نمونه‌ای شناخته شده از پرسپکتیو ایزومتری در بازی می‌توان به بازی کلاسیک کیو برت در سال ۱۹۸۲ اشاره کرد. با اینکه شخصیت درون این بازی دو بعدی است، اما سطح‌هایی که از روی آن‌ها می‌پرد، نمای بالا و دو طرف جعبه ها دیده می شود، به این صورت تصاویری مایل در بازی ایجاد می‌شد که حسی از سه بعدی بودن را القاء کند. ساخت پیکسل آرت ایزومتری بسیار پیچیده‌تر از ترسیم یک سو و بالا یا پایین اجسام است. اغلب طراحان روی گرید کار می‌کنند تا خط‌های افقی، عمودی و مایل از مسیر پرسپکتیو خارج نشوند و به پرسپکتیو اشتباهی نروند، زوایا نیز در همان درجه‌ی شان در کل تصویر باقی بمانند. این فرآیند کاملاً شبیه کار روی پرسپکتیو در طراحی های فنی است که نیاز به طرح ریزی، اندازه گیری، درک اشکال،‌ فضا و هماهنگی شان در طراحی اشیاء و محیط نیاز دارد. وقتی گرافیک سه بعدی مرسوم شد، پیکسل آرت ایزومتری جای خود را به تصویرسازی پرسپکتیو داد. برای یک طراح کار کردن روی فضایی سه بعدی بسیار آسان‌تر است،‌ فضای سه بعدی فضایی است که ما در آن قرار داریم و در آموزش‌های هنر یاد گرفته و با آن کار کرده ایم.

پیکسل آرت چیست

پیکسل آرت چیست

حتی اگر کاربردهای پیکسل آرت را کنار بگذاریم، طراحان حسی نوستالژیک نسبت به این نوع هنر طراحی دارند، آن‌ها را به یاد طراحی ها و کارهای هنری دوران جوانی شان می‌اندازد و برای همین آثاری را تنها برای دل خود و ارزش هنری آن خلق می کنند. برخی آثار را در قطع بزرگ و تصاویری موزاییک و برخی را هم در قطع کوچک کار می کنند، کاری همچون والی کجاست (مجموعه ای کتاب کودکان است که توسط مارتین هندفورد تصویر ساز انگلیسی کار شده است، به صورتی است که در هر صفحه چندین شخصیت حین فعالیت های مختلف حضور دارند و خواننده باید شخصیتی به نام والی را پیدا کند). به هر حال در هر کاری که بر اساس این سبک صورت می گیرد، هدف؛ رشد این سبک هنری و دستیابی به حال و هوای گذشته است. با ایجاد این قطع های هنری که یادآور رسانه‌های قدیمی است، حسی نوستالژیک را ایجاد کرده و  خاطراتی از بازی ها،‌ مرورگرها و شبکه های اجتماعی قدیمی را برایمان زنده می کند.
هنرمندان شاید بیشتر از شکل و سبک پیکسل آرت لذت می‌برند تا اینکه به عنوان یک کار به آن نگاه کنند. به هر حال عمومیت  ومعروفیت این سبک هنری در نگارخانه ها، طراحی لباس و همچنین بازگشت شان به دنیای بازی های ویدیویی رو به افزایش است و روز به روز بیشتر دیده می شوند.

منبع: Tuts Plus

دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو