بازی مقالات

نقش بازی‌های کامپیوتری در نظام آموزشی


به این نقد امتیاز بدهید
نقش بازی‌های کامپیوتری در نظام آموزشی

نقش بازی‌های کامپیوتری در نظام آموزشی

در طراحی اولین بازی‌های کامپیوتری نشانی از اهداف آموزشی نبود. بازی‌های پونگ، ماریو، سونیک یا مبارز خیابانی کمکی به یادگیری ریاضیات، بهبود دامنه لغات و یا حفظ تاریخ روم و یونان نمی کردند، اما با این حال جذاب بودند. به خاطر این طبیعت صرف سرگرم کننده بودنشان، بازی ها با‌گذشت زمان با انتقادات روز افزونی روبه رو شدند و این تصور به وجود آمد که بازی ها روی ذهن کودکان تاثیرات منفی گذاشته و آن‌ها را از اهداف آموزشی شان دور می کنند. خوشبختانه امروزه ما می‌دانیم که انجام بازی‌های کامپیوتری وقت تلف کردن نبوده و حتی دارای فواید قابل توجهی هستند.

برخی مطالعات نشان داده است که بازی‌های کامپیوتری حتی از نوع خشونت آمیز آن می‌توانند در توسعه و شکل دهی مهارت های ذهنی و احساسی کودکان موثر و مفید واقع شوند و در نتیجه وسیله ای برای پیشبرد اهداف آموزشی باشند. این یافته ها باعث شده در سراسر جهان بسیاری از معلمان خلاق به فواید بازی پی ببرند و روش‌های آموزشی بازی مبنایی را در کلاسهایشان به کار گیرند. نه تنها بازی های مختص به مدارس بلکه کلا امر بازی کردن می تواند مفید باشد.

۱. برای بسیاری از گیمرها بازی کردن یک فعالیت اجتماعی محسوب می شود.

هفتاد درصد گیمر ها با دوستانشان در کنار همدیگر و در یک اتاق بازی می‌کنند، تنها بیست درصد در تنهایی بازی می کنند. در بسیاری از این بازی‌ها گیمرها به صورت تیمی و گروهی برای رسیدن به هدفی مشترک یا بردن حریف همکاری میکنند. بدین گونه توانایی های کار گروهی شان مورد ارزیابی قرار گرفته و در نتیجه مهارت های ارتباطی و جمعی شان تقویت می شود. این رفتارهای اجتماعی امری ضروری جهت توسعه ی سلامت اجتماعی افراد هستند. کودکان با کسب مهارت های اجتماعی مناسب، اعتماد به نفس شان افزایش یافته،‌ ارتباطات فردی و جمعی شان بهبود می یابد و حتی در سنین بالاتر در ازدواج و محل کار هم بر  میزان موفقیتشان خواهد افزود.

۲بازی‌ها مهارت های تفکر و میزان درک مفاهیم را بهبود می بخشند.

بسیاری از معلمان امروزی در تلاش اند به شیوه ای مرتبط با این دوره از سرعت پیشرفت فناوری، عناوین درسی همچون ادبیات کلاسیک را برای دانش آموزان خود ملموس تر کنند. مثلا امکان سفر مجازی از طریق گوگل ارث به هر جایی از زمین باعث می‌شود برای کودکی امروزی، ماجرای سفر ده ساله ادیسه در مسیر بازگشت به خانه دور از ذهن و کند بنماید. از این رو بازی‌های کامپیوتری می توانند امکان و زمینه ی مناسبی برای آشنا کردن دانش آموزان با مطالب و مفاهیم مختلف را فراهم کنند.

بازی‌های واقعیت انتخابی(ARG) بازی هایی هستند که در آنها از جهان واقعی به عنوان بستر استفاده شده و دارای داستان پردازی چند رسانه ای است که در آن، داستان با توجه به انتخاب های گیمر امکان تغییر دارد. این بازی ها که روایتی غنی، فناوری دیجیتال و گیم پلی جهانی واقعی را با هم ترکیب می کنند می‌توانند به عنوان سیستمی نوین از یادگیری استفاده شوند. دانش آموزان باید تفکر نقادانه و تحلیل گرانه، روش های حل مساله و خلاقیت در تفکر را تمرین کنند تا بتوانند در چنین بازی هایی پیش بروند.

بازی‌های کامپیوتری این امکان را فراهم می‌سازند که دانش آموزان خود را جای شخصیتی و در مکان و شرایطی ببینند که در کلاس در موردش می خوانند. این نوع تجربه ارتباطی و فعال، باعث هر چه بیشتر ترغیب شدن دانش آموزان برای یادگیری و فهم موضوعات درسی می شوند.

۳.بازی های کامپیوتری باعث شادی افراد شده و از میزان استرس ها می کاهد.

بازی‌های کامپیوتری می‌توانند تأثیرات مثبتی روی گیمرها در هر رده سنی بخصوص افراد دارای مشکلات اعصاب و روان داشته باشند. بازی شرایطی را برای رها شدن از فشارهای روزمره و دور شدن از استرس های روزانه فراهم می کند. برای بهبود وضعیت ذهنی و حسی مان، استراحت دادن به ذهن کاری لازم و ضروری است. احساس آرامش و آسودگی خاطر؛ خطر مشکلات قلبی را کاهش می دهد، به ذهن استراحت و آرامش می بخشد، حافظه را تقویت کرده، اضطراب و نگرانی‌ها را دور کرده و به عملکرد افراد در تصمیمی گیری هایشان کمک می کند. حتی روی سلامت جسم هم می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. مثلاً کاهش آکنه از طریق دور کردن استرس و فشار تا حد زیادی امکان پذیر است، و تمامی این فواید با بازی کردن که شاد و مفرح هم هست دست یافتنی است.

۴.بازی‌های کامپیوتری بسیار مناسب برای یادگیری انفرادی است.

هر دانش آموزی متفاوت از دیگر دانش آموزان است. برای بسیاری از معلمان و مدارس، داشتن روش یادگیری خاصی برای هر دانش آموز هدف و آرزویی دور از دسترس است که بازی‌های کامپیوتری می‌توانند این رویا را حقیقت بخشند. بازی‌ها این امکان را به دانش آموزان می‌دهند که بدون نظارت دائم والدین در جریان فرایند یادگیری قرار گیرند. تجربیات گیمر در طول بازی می‌تواند شیوه ی عملکرد و انتخاب هایش را شکل دهد. مثلا اگر مسائل را به درستی حل کنند، بازی می‌تواند مسائل سخت تری را پیش رویشان قرار دهد و از طرفی اگر گیمر در درک مفهومی با مشکل مواجه شد، بازی می‌تواند آن مفهوم را در قالبی دیگر ارائه داده یا از سطح دشواری آن بکاهد تا گیمر بتواند آن را متوجه شود.

با ایجاد توازن بین گیم پلی شاداب و مفرح و سطح مناسبی از دشواری، بازی‌ها این قابلیت را خواهند داشت که گیمر را در محیطی خاص و چالش برانگیز قرار داده و باعث شوند که به بازدهی بیشتری از یادگیری برسیم.

۵. بازی‌ها مجموعه ای از مهارت های جدید را آموزش می دهند.

بازی‌های کامپیوتری روش قدرت مندی برای علاقه‌مند کردن کودکان به فناوری از همان ایام کودکی است و راهی است برای آموزش مهارت های پایه‌ای مربوط به دنیای فناوری که در آینده ملزم به یادگرفتن آن ها خواهند بود. برای نمونه بازی معروف و جهانی پرندگان خشمگین اکنون اصول اولیه ی کد نویسی را به کودکان آموزش می دهد. بازی‌های کامپیوتری همچنین تفکر فضایی، استدلال، حافظه، روش های حل مساله را تقویت می بخشد. تمامی این اهداف با بازی هایی با طراحی هایی هوشمندانه در این راستا دست یافتنی خواهند بود.

کارا لوو
منبع: huffington post


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو