ژان آنتوان واتو نقاشی

نقد نقاشی کشتی نشستن به مقصد کیثیرا

به این نقد امتیاز بدهید

کشتی نشستن به مقصد کیثیرا – Embarkation for Cythera
نقاش:‌ ژان-آنتوان واتو – Jean-Antoine Watteau
سبک: رنگ روغن روی بوم
جنبش هنری: روکوکو
محل نگهداری: فرانسه، موزه لوور پاریس

نقد نقاشی کشتی نشستن به مقصد کیثیرا

نقد نقاشی کشتی نشستن به مقصد کیثیرا

کشتی نشستن به مقصد کیثیرا داستانی تمثیلی عاشقانه به بهترین نحو ممکن است. واتو کجا را زیبا‌تر و بهتر از کیثیرا برای یک سری جوان عاشق می‌توانست انتخاب کند؟ کیثیرا جزیره ی زیبای عشق واقع در یونان.
تاریخ دان ها هنوز بر سر این مساله اختلاف نظر دارند که زائران در مسیر رفتن به جزیره هستند یا در حال بازگشت از آنجا. البته بیشتر نظرات موافق حالت دوم اند. مکان نقاشی به کنار، در نقاشی گروهی زوج جوان را می‌بینیم که در جزیره‌ای انبوه و سرسبز از با هم بودنشان نهایت لذت را می برند.

تأکید نقاشی روی سه زوج است که در بخش میانی و راست بوم قرار گرفته اند. زوج سمت راست عاشقانه نشسته و گرم صحبت اند، زوج سمت چپ آماده برای سوار شدن بر قایق ایستاده اند. جوان عاشق دیگر نیز به معشوقش کمک می‌کند تا بلند شود. دیگر زوج های خوشحال و شادمان هم در حال سوار شدن بر قایق هستند. به کوپیدو هایی که در هوا بر فراز قایق اند توجه کنید، آن‌ها هم متحیر از سفر این عاشقان اند.

منابع الهامی این اثر

واتو برای این نقاشی از منابع مختلف، از مکان ها و چشم اندازهای خیره کننده و همچنین تئاتر های مورد علاقه اش الهام گرفته است.

کیثیرا
کیثیرا(Cythera) شناخته شده با Kithira، در یونان مدرن جزیره‌ای در جنوب شرقی است از جزایر ایونی که در آن رشته کوه‌هایی به ارتفاع ۵۰۶ متر حضور دارند.
در دوران باستان مردم بر این عقیده بودند که کیثیرا محل تولد آفرودیته ایزد بانوی عشق است و به عنوان جزیره ی عشق شناخته شده بود. این نقاشی واتو شاید بهترین اثری باشد که توانسته آن تخیلات و تصورات را ترسیم کند.

این نقاشی تصویری از یک جزیره ی عشق است، بهشتی آراسته شده با چشم انداز هایی رنگارنگ با رنگ‌های روشن و به اندازه ای زیبا و تاثیرگذار که حتی دوستانی با رابطه‌ای کاملاً افلاطونی نیز دعوت عشق را بپذیرند. کوپیدو هایی در حال پرواز بر فراز قایق را می ببینیم که نیازی نیست آن ها کارشان را انجام دهند چون طبیعت امر جلب توجه، بردن هوش از سر عاشقان و ایجاد عشق را به خوبی انجام می دهد.

سه عموزاده – Les Trois Cousines
 نمایشنامه ی  نوشته شده توسط نمایشنامه نویس کمدی و تراژدی فرانسوی، فلورنت دانکورت بود که ممکن است منبع الهامی برای این نقاشی بوده باشد،‌ در پایان آن نمایشنامه گروهی جوان در لباس زائران عشق خود را مهیای سفری به کیثیرا می کنند. البته این ممکن است تنها شباهتی به نقاشی واتو باشد.

ونیزی – La Ventienne
اپرای بالت هودار دو لا موتی به نظر الهام واضح تر و دقیق تری برای این نقاشی بوده است که در آن شخصیت‌های ثابت و آشنایی همچون کمدیا-دلآرته و زائران دیگری حضور دارند که دعوت به جزیره ی عشق را می پذیرند.

تحلیل نقاشی
واتو در مراسم پذیرشش برای آکادمی،  با سبک اصیل و مبتکرانه اش باعث حیرت داوران شد. رنگ هایش یادآور قرن‌های گذشته بود و نورهای موجود در آثارش خاص و برجسته می نمود.

ترکیب بندی:
تمامی عناصر کشتی نشستن به مقصد کیثیرا به گونه ای به پرسپکتیو نقاشی بر می گردد. واتو روش‌هایی را به کار گرفت تا مطمئن شود نگاه بیننده متوجه کل اثرش خواهد شد. وقتی به نقاشی می نگریم، صف زائران در حال بازگشت به درون قایق نگاهمان را به سوی سه زوج واقع در مرکز اثر می کشاند، که با یک بی هوشی ناشی از عشق انگار دیگر حسی از گذر زمان ندارند.
سپس نگاهمان به سوی بالای نقاشی می‌رود، جایی که بوم مملو از آسمانی مه آلود است، آسمانی که کشیدن آن به این شکل تنها از عهده ی واتو بر می آمد. سپس شیفته ی چشم انداز زیبایی در قسمت پس زمینه نقاشی می‌شویم که ابرها توجه مان را به سمت آن جلب می کنند.

لحن:
مضمون این اثر احساسی از شادی، آرامش و مسالمت را با خود دارد. هیچ نشانه ای از تزلزل، اضطراب و نگرانی یا قلبی شکسته نمی بینیم. عاشقان می خرامند و کوپیدو ها بر فراز سرشان پرواز می کنند. واضح است که نقاش می‌خواسته با این اثر تصوری خیالی زیبا را ایجاد کند.

ضرب قلمو:
توانایی واتو در ایجاد فضایی خیال گونه و مه آلود آن هم با ضرب های نرم قلم معروف است. این امر در ابرهای موجود در این نقاشی مشهود است.

پالت رنگ:
رنگ روشن استفاده شده در مناظر درون نقاشی، سبک و شیوه ی نقاشی ونتی قرن شانزده را نشان می دهد. ترکیب استفاده از پالت کدر برای مناظر و پاستل روشن و براق برای لباس عاشقان به زیبایی صورت گرفته است.

نور:
نقش نور در این نقاشی مربوط به رنگ‌های روشن و براق لباس شخصیت های درون نقاشی است. مرکز بوم به سه زوج حاضر روشنایی و نور بخشیده است و سایه‌هایی که درون درختان ایجاد شده در کل باعث می شوند توجه بیننده به دیگر شخصیت های درون اثر کمتر شود.

واتو علاقه ی زیادی به صحنه‌های تئاترگونه از زندگی روزانه ای داشت که در کمدی ها و باله های ایتالیایی به تصویر در می آمدند. در میان چشم اندازها و جو آثارش حسی از طرب و جوانی زندگی آدمیان را می توان مشاهده کرد.

زائرین کیثیرا
واتو نسخه ی دیگری از این اثر را در سال ۱۷۱۸ یا ۱۷۱۹ کشید که اکنون در کاخ شالوتنبرگ برلین نگهداری می شود.

زائرین کیثیرا

زائرین کیثیرا

منبع: artble

دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو