بازی مقالات

بررسی و مقایسه ی موتورهای بازی سازی


۵ (۱۰۰%) ۱ vote
بررسی و مقایسه ی موتورهای بازی سازی

بررسی و مقایسه ی موتورهای بازی سازی

می‌خواهیم چندی از موتورهای بازی سازی را از جنبه‌های زیر با هم مقایسه کنیم، امیدواریم اگر می‌خواهید پا به این عرصه بگزارید این مقاسه بتواند در انتخاب مسیرتان مفید واقع شود.

  • کارآمدی(رابط کاربری، میزان سهولت در یادگیری و کار با آن)
  • عملکرد(چه کارهایی می‌توان با موتور مورد نظر انجام داد)
  • میزان قیمت

موتور بازی سازی یونیتی—Unity 3D

موتور بازی سازی یونیتی—Unity 3D

موتور بازی سازی یونیتی—Unity 3D

یونیتی غول دنیای بازی سازی برای توسعه دهندگان مستقل بازی‌های ویدیویی است و تعداد قابل توجهی از استودیو های بزرگ‌ هم کارشان را با یونیتی آغاز کرده اند. یونیتی برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل منتشر شد و جدیدترین نسخه ی آن یونیتی ۵٫۵٫۰ در نوامبر ۲۰۱۶ عرضه شد.

اوایل آشنا شدنم با یونیتی به سال ۲۰۱۲ برمی گردد، گرچه تجربه ی کار با گیم میکر و گیم سالاد را داشتم با این حال در زمینه ی توسعه ی بازی هنوز مبتدی بودم و چیزهای زیادی برای یادگرفتن پیش رو داشتم. خود یونیتی هم در مسیر جلب توجه استدیو های بازی سازی بود. از هر استدیویی که می‌پرسیدم بیشترشان با یونیتی کار می کردند. یونیتی رابط کاربری فوق‌ العاده‌ای دارد که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد از همان ابتدای کار پروژه شان را به خوبی مدیریت کنند. استفاده از آن رایگان است و می‌توانید بازی هایتان را برای سیستم عامل های مشخصی بدون نیاز به لایسنس منتشر کنید که این مساله برای استودیوهای نوپا بسیار حائز اهمیت و اقتصادی است.

موتوری است همه کاره و بسیار کامل. بیشتر موتورها برای توسعه ی بازی های دو بعدی یا سه بعدی طراحی می‌شوند، تعداد کمی از هر دو ی آن‌ها پشتیبانی می کنند. البته که می‌توان با یک موتور ۳d بازی ۲d ساخت اما در اکثر مواقع بهتر است برای بازی ۲d از موتور مخصوص بازی دو بعدی استفاده کنیم. یونیتی این تفکیک را کنار گذاشت و امکان ساخت هر دو نوع بازی را فراهم آورد.

یونیتی با اینکه استفاده و یادگیری آن تقریباً آسان است، برای تازه کارها با محیط آموزشی وسیعی همراه است. آموزش های آنلاین، مطالب آموزشی، مستندات عالی، گروه‌ها و انجمن‌های فعال زیادی در دسترس اند که می‌توانند کمک بسیار خوبی در روند یادگیری بازی سازی با این موتور باشند. امکان انتشار برای سیستم عامل های مختلف را به آسانی و فقط با یک کلیک فراهم کرده است. و از پلتفرم های PC، موبایل، اکثر کنسول ها همچون PS4,Xbox One و Nintendo Wii U و همچنین از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی همچون C#, JavaScript و Action Script 3 پشتیبانی می کند.

درکل یونیتی موتوری عالی از جهات مختلف بوده و گزینه ی بسیار مناسب است.

موتور آنریل–Unreal Engine 4

موتور بازی سازی آنریل موتور خود شرکت اپیک گیمز است و اولین نسخه ی آن در ۱۹۹۸ منتشر شد. از همین موتور برای توسعه ی بازی آنریل تورنومنت استفاده شد. شرکت اپیک نسخه ی چهارم موتورش را در مارس ۲۰۱۴ منتشر کرد. من زیاد با این موتور کار نکرده ام و تجربه ای بیشتر با UDK 3 دارم. چیزی که می‌توانم درمورد آن بگویم این است که موتور آنریل برای ساخت برخی از با کیفیت ترین بازی‌های موجود استفاده شده و می شود.

بازی‌هایی همچون بتمن سری آرکهام برای آخرین نسل کنسول ها، سری چرخ دنده های جنگی ساخته ی خود اپیک و بازی Qube ساخته ی Toxic Games همگی با UDK3 ساخته شدند. بازی‌های جدیدتری همچون Daylight برای PC و PS4 ساخته ی استودیوی زامبی و بازی دیگری از اپیک با عنوان Fortnite نیز با موتور آنریل ۴ ساخته شده اند.

کیفیت این عناوین خود نمایشی از توانایی‌های این موتور است. تجربه ی شخصی من در کار با آنریل این است که مکرراً نرم‌افزار دچار مشکل می‌شد و مجبور بودم پروژه هایم را لحظه به لحظه پس از هر تغییر کوچکی ذخیره کنم. البته دلیل اصلی آن ناتوانی سیستمم در اجرای آن بود. این تنها موتوری بود که چنین مشکلی با آن داشتم. برحال آن را بسیار دوست دارم و این مشکل باعث شد نتوانم بیشتر از این با آن کار کنم. رابط کاربری و ابزار کنترل و هدایت در آن به خوبی پرداخت شده و کار با آن سهل و آسان است.

قیمت آن تا وقتی که بازی ساخته شده به میزان مشخصی از فروش می‌رسید رایگان بود پس از آن توسعه دهندگان باید برای یک لایسنس مبلغی پرداخت می کردند. در شیوه ی جدید استفاده کنندگان باید ماهانه ۱۹ دلار پرداخت کنند. برای این موتور هم محیط آموزشی وسیعی وجود دارد اما به خاطر قیمت آن برای آن دسته از علاقه‌مندان به بازی سازی که در ابتدای مسیر قرار دارند شاید زیاد مناسب نباشد.

درکل واضح است که آنریل موتوری فوق‌العاده برای بسیاری از استودیوهای بازی سازی است اما پیشنهاد مناسبی برای تیم های کوچک مستقل با سرمایه ی پایین نیست.

گیم میکر استدیو–Game Maker Studio

گیم میکر استدیو--Game Maker Studio

گیم میکر استدیو–Game Maker Studio‍

گیم میکر اولین موتوری بود که با آن کار کرده ام. یو‌یو گیمز اولین بار آن را در ۱۹۹۹ تحت نام انیمو منتشر کرد. در اوایل کار آن ساخت انیمیشن های دو بعدی بود. رفته‌رفته به سمت تبدیل شدن به ابزاری قوی در توسعه بازی‌های ویدیويی پیش رفت.

درکل این موتور به عنوان مرحله‌ای از آشنایی در میان ابزارهای توسعه ی بازی شناخته می شود. بازی‌های جذابی با این موتور ساخته شده اند. برای نمونه بازی‌هایی همچون Hotline Miami و Derek Yu’s ساخته ی شرکت مستقل بازی سازی دناتون گیمز یا بازی Spelunky ساخته اندی هول با این موتور ساخته شدند. پس با این موتور هم می‌توان بازی‌های واقعاً زیبا و خوبی هم ساخت.

بازی‌های ساخته شده با گیم میکر معمولاً با استفاده از اعمال از پیش تعریف شده ساخته می شوند. وقتی creat new event را انتخاب می‌کنید، می توانید when left button is pressed را انتخاب کرده و سپس عملی از پیش تعیین شده مثلاً move left را اعمال کنید. این بدین معناست که وقتی کلید چپ فشار داده شد کاراکتر مدنظر به سمت چپ حرکت کند. این باعث می‌شود که افراد بدون داشتن دانش چندانی از برنامه نویسی هم بتوانند بازی‌های ساده‌ای طراحی کنند.

این موتور همچنین زبانی مختص به خود به نام زبان گیم میکر یا  GMLدارد. برخی مردم از این موتور و نوع عملکرد آن اظهار نارضایتی می کنند اما واقعیت این است که داشتن زبانی به همراه رخدادهای از پیش تعیین شده خیلی بیشتر از موتور های مشابه موجود برای ساخت بازی‌های ساده‌ دستتان باز است.

رابط کاربری و کار با آن بسیار ساده و آسان است. یو یو گیم برای مدتی طولانی روی گیم میکر کار کرده است که هنگام شروع کار با آن متوجه این مساله می شوید. کار با آن ساده و برای بازی‌های ساده مناسب است.

جمی فلاناگان

منبع: gamesparks


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو