بازی نقش آفرینی

نقد بازی دارک سولز۳


به این نقد امتیاز بدهید

دارک سولز۳
توسعه‌دهنده: فرام سافتور
کارگردان: هیدتاکا میازاکی
طراح: شیگتو هیرایی، یویا کیمیجیما، هیروشی یوشیدا
برنامه‌نویس: تاکشی سوزوکی
آهنگساز: یوکا کیتامورا، موتوئی ساکورابا سولز
کنسول: مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان
سبک: اکشن نقش آفرین
محصول ۲۰۱۶

نقد بازی دارک سولز۳

نقد بازی دارک سولز۳

دارک سولز ۳ به دنبال بلادبورن پارسال و دارک سولز۲ دو سال پیش می آید و بخش هایی از هر دوی این عناوین در آن گنجانده شده است. بازیکنان ابتدا گروهی را انتخاب کرده، شخصیتی را می سازند و وارد یک بخش کوتاه آموزشی می شوند. بازی راهنمایی های زیادی به بازیکنان نمی دهد، اما قسمت آموزشی کوتاهی برای گیمرهای جدید که آشنایی قبلی با این سری بازی ها ندارند جهت آشنایی با بخش های کنترلی بازی قرار داده شده است.  پایان بخش آموزشی  به مبارزه ای ساده با غول بازی ختم می شود که شکست دادن آن برای گیمر های حرفه ای مثل آب خوردن است. این بخش برای آشنایی گیمر با دنیای این بازی طراحی شده است. از بین بردن دشمنان نیاز به برنامه ریزی دقیق، به خاطر سپردن و تکنیک های مبارزه ای دارد. وقتی گیمر مینی-غولی را از بین می برد و اولین نبردها آغاز می  شود، هیجان و دشواری های موجود در بازی نیز شروع می شود.

داستان بازی آشنا و قریب به ذهن می نماید، به لطف صداپیشگی عالی و طراحی جهانی سرسام آور که گاهی نگاه کردن به آن ذهن را خسته می کند بازی به اثری خوش ساخت تبدیل شده است، تا جایی که رها کردن و دل کندن از بازی آن است. گیمر با در دست داشتن هدایت قهرمانی زمخت، باید در راه نجات جهان از  مصیبت قدم بگذارد. تاریکی در جهان رو به افزایش است و گیمر با افروختن آتش که در اصل منظور همان کشتن دسته ای از قهرمانان دیگر است باید از گسترش تاریکی جلوگیری کند . طرح داستان به اندازه کافی دارای هیجان است، اما چیزی که گیمر را وادار به ادامه بازی  می کند، جلوه های بصری زیبا و نبردهای چالش برانگیز موجود در بازی است.

تمام بازی های ساخته فرام‌سافتور دارای جلوه ی بصری سرسام آوری با شیوه ی خاص خود هستند، اما دارک سولز ۳ از این نظر بیش ترین نمود را داشته است. گرچه بسیاری از مکان ها و موقعیت ها را مناطق و اماکن قدیمی تکراری تشکیل می دهند که بارها در کار های مختلف دیده ایم، اما تصویر سازی و طراحی مراحل تازه آنقدر جذابیت دارند که همه این طراحی ها را جدید و بکر جلوه دهد. علاوه بر محیط، هیولاهای بازی هم عالی هستند. به نظر می رسد سازندگان بازی شکایات و گله های مربوط به تکراری شدن و شباهت بیش از حد دشمنان در دارک سولز ۲ را شنیده باشند. این بار طراحی هر دشمن ویژه و منحصربفرد است تا حدی که نمی توان از پرداخت زیادی که به جزئیات هیولاها شده است، غافل شد. جدا از تلاش زیادی که برای طراحی جداگانه ی دشمن  و غول ها شده است، گاهی آدم بدهای بازی در اوج مبارزات کمی شبیه به هم به نظر می آیند.

یکی از ایراداتی که به مبارزات بازی وارد است این است که بر غول ها و دیگر دشمنان را با چند حربه ی مشابه می توان چیره شد. این در مورد همه ی غول ها صادق نیست ، اما نمونه های متعددی هستند که بسیار شبیه به هم عمل می کنند و آن گونه که باید انتظارات گیمر را در این نوع مبارزات برآورده نمی کنند. با این همه مبارزات هنوز سخت و مشکل اند، اما با سری حرکات مشابهی می توان برخی غول های بازی را تا حدودی با سهولت شکست داد. این مشکل چندان اساسی نیست، اما ممکن است برخی طرفداران را زده کند.

با اینکه شاهد نبردهایی افسانه ای هستیم، مبارزات شدیدا مشکل و شکست دشمن همیشه پر زحمت است، لایه ای از سرعت بیش تر به بازی اضافه شده است، به همین دلیل بازی نسبت به قبل هیجان بیش تری دارد. افزایش سرعت حمله ی دشمنان، دفاع را بیش از همیشه مهم ساخته است، و گرچه نبردها هنوز کاملا شبیه دارک سولز به نظر می رسد، اینجا ریتم و آهنگ جدیدی در موقعیت ها می بینیم.  بازی نوع حمله ی جدیدی را به انبارها با استفاده از مهارت های استفاده از سلاح ها معرفی می کند. این مهارت ویژه می تواند در قالب یک نیروی حمله ی اضافی ظاهر شود، مثل یک جادو یا سحری مخصوص. روی مقیاس ها تمرکز و توجه جدیدی شده و لایه ای از پیچیدگی به نبردها افزوده شده است، این بخش تکاملی خوبی در ارتباط با مبارزه برای بازی محسوب می شود. رفتن از نبردی به نبرد بعدی و جستجو برای مبارزات متعدد و حفظ مسیر، به نسبت عناوین قبلی به نظر کمی دلسرد کننده است. مسیرهای بازی اختلافات کمی را پیش روی گیمر قرار می دهند، بیشتر انتخاب مسیر های اشتباه به سرعت پس از یک یا دو دشمن به مرگ ختم می شود. این مساله گیمر را مجبور می کند به نسبت بازی های قبلی فرام‌سافتور خیلی زودتر از مسیر اصلی بازی را از نو شروع کند و این باعث می شود جهان بازی چندان باز و وسیع به نظر نیاید. اهمیت چنین مساله ای بستگی به این دارد که گیمر ها از بازی چه انتظاری داشته باشند. حتی اگر بازیکنان از مسیر اصلی بازی را شروع کنند، باز هم چهل ساعت گردش و ماجراجویی برای گیمری مبتدی را می تواند به همراه داشته باشد. اگر گیمری به دنبال تجربه ی بازی با جهانی بازتر به همراه مسیرهایی مختلف برای گشت و گذار باشد این ویژگی از بازی او را مایوس می کند.

پچ هایی از بازی عرضه شده اند،با این حال باگ ها ی بازی را نباید از قلم انداخت. ما نسخه ای پچ شده از گیم را بازی کردیم، مشکلاتی در سرعت فریم ها محسوس است اما باگی اساسی که در روند بازی اختلال ایجاد کند وجود نداشت.

همچون بازی های قبلی فرام‌سافتور، دارک سولز ۳ تجربه ای بی همتا را به ارمغان می آورد که ترکیبی از داستان پردازی قوی، محیط تاریک، و مبارزات دشوار را در مقایسه با سیل عظیم دیگر بازی های اکشن  ارائه می دهد. مبارزات و نبردها همراه با کشته های بیشمار و ساعت های تمرین طولانی به گیمرهایی با صبر و حوصله زیاد نیاز دارد، گیمرهایی که می خواهند در نگاه و تجربه اول همه چیز صحیح و درست باشد زود تر از انتظار کنار گذاشته می شوند.

منتقد: دنی کونولی
منبع: gamerant.com


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو