بازی مقالات

نقش زنان در دنیای بازی های کامپیوتری


به این نقد امتیاز بدهید
نقش زنان در دنیای بازی های کامپیوتری

نقش زنان در دنیای بازی های کامپیوتری

نقش زنان در دنیای بازی های کامپیوتری
بازی های کامپیوتری،بازی‌هایی الکترونیکی هستند شامل عکس العمل های انسانی به همراه رابطی کاربری که بازخوردهایی بصری را روی دستگاهی ویدیویی اعمال می کند.

۶۵ درصد از زنان خانه دار در ایالات آمریکا بازی های کامپیوتری انجام می دهند و از هر پنج گیمر دو نفرشان زن هستند. تقریبا نود درصد بازی های کامپیوتری روی کاورشان از تصویر مرد استفاده می کنند، و بیشتر زنانی که روی کاورها نشان داده می شوند در حالت و نمودی از ترغیب جنسی و اغواگرانه با اهداف تبلیغاتی طراحی می شوند. نقش کاراکتر های زن در بازی های کامپیوتری در وهله ی اول به عنوان اهداف جنسی یا قربانی ظاهر می شوند، اما بالعکس، مردان نقش هایی همچون قهرمان،  تبهکار، و یا نقش افرادی با نیروهای فوق بشری دارند.

حتی داستان معروفترین بازی ویدیویی “سوپر ماریو” درباره قهرمانی است که در تلاش است پرنسسی را از دست باوزر تبهکار، هیولایی مذکر شبه لاکپشت نجات دهد. این نشان می دهد که نقش های زن در این گونه بازی ها وابسته به مرد بوده، و زن را ضعیف تر از مرد معرفی می کنند . مبارزه زنان برای دست یابی به مساوات و برابری با مردها، در نسل ها و جوامع مختلف همواره ادامه داشته است و اکنون صنعت بازی سازی را نیز در بر گرفته است.

اگر نتایج را مورد توجه قرار دهیم، زنان در اکثر صنعت ها حضور فعال و کلیدی دارند، و باید به حقوقشان احترام گذاشته شود، نقش های اساسی شان در صنعت بازی سازی و توانایی آنها در ساخت و توسعه بازی ها انکار ناپذیر است. نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت گیمرها را بانوان تشکیل می دهند، با این وجود زنان در بازی ها حضور ندارند و اگر هم باشند آشکارا با هدف تبلیغات و معمولا به صورت برهنه یا نیمه برهنه برای جلب توجه و فروش بیشتر به تصویر کشیده می شوند. زنان علاقه مند به بازی های کامپیوتری از بی احترامی هایی که  نسبت به  جنسیتشان در ساخت بازی ها شده، خسته و ناراحت اند.

بازی های ویدیویی در سطح جهانی مخاطب دارند و می توان از آنها برای آموزش و فرهنگ سازی مساوات جنسیتی بهره برد، همان طور که در میان سازندگان بازی ها مردان و زنان به یک اندازه حضور دارند و به یک اندازه نقش دارند. مخاطبان اولیه گیم ها مردان و به خصوص نسل های جوان تر بودند.  اولین سازندگان بازی ها مرد بودند که از زیرزمین خانه هایایشان شروع به بازی سازی کردند و برخی برنامه نویس حرفه ای بودند. و لی زنان دیرتر به جهان ریاضیات، علم و رشته های مرتبط با تکنولوژی وارد شدند، بنابراین در آغاز برای اکثر علوم و صنایع مردها موقعیت بهتری داشتند.

امروزه صنعت بازی بازار جهانی عظیمی را داراست با ۶۷ میلیارد درآمد در ۲۰۱۲  و گزارشات جدید حاکی از درآمد ۸۲ میلیاردی در ۲۰۱۵ بوده است. واضح و روشن است که زن به عنوان بخشی از این صنعت فعالیت خواهد کرد همانگونه که در رشد فیلم و تلویزیون حضور پیدا کرد. امروزه تساوی جنسیتی بیشتری در بازیگری حرفه ای و تولید و ساخت فیلم وجود دارد. جالب توجه است که امروزه شخصیت های زن خیلی بیشتری  استعداد و توانشان را به نمایش می گذارند که قبلا ها نویسنده ها و توسعه دهندگان توانایی و حضور آنها را انکار می کردند.

جالب است که زنان از هنر بازی کردن لذت می برند.متوسط سن گیمر ها ۳۰ سال و با سابقه بازی حدقل ۱۲ سال است. ۶۸ درصد همه ی گیمر ها ۱۸ سال به بالا هستند  ۴۷ درصد از گیمرها زن بوده، و زنان ۱۸ ساله یکی از سریع ترین رشد و پیشرفت را در صنعت  دارند. جالبتر اینکه امروزه زنان بالغ جمعیت بیشتری نسبت به پسران ۱۷ سال و جوان تر را در حوزه ی بازی کامپیوتری به خود اختصاص داده اند.

با حضور بیشتر زنان در عرصه بازی و افزایش بیشتر مخاطبان زن، باید حساسیت و دقت بیشتری در نقش های جنسیتی در بازی ها صورت گیرد. با افزایش جمعیت گیمر های زن، سلایق و حضورشان تاثیر بسزایی روی تجارت و بازار دارد که می تواند روی موفقیت یا شکست محصولات تاثیر فراوان داشته باشند. اگر در نقش کاراکترهای بازی ها احترام و جایگاه زن حفظ نشود، باعث رنجش آنان شده و در نتیجه تعداد فروش به سرعت پایین می آید. از آنجا که اختلاف تعداد گیمر های مرد و زن کاهش یافته است، سازندگان باید به نگاه و سلایق مخاطبان توجه کنند یا اینکه بازی های ویژه ی زنان را نیز مشابه و در همان سطح مردان طراحی کند. شاید هدف می بایست ساخت بازی بی طرف باشد. توسعه ی بازی های بی طرف جنسیتی احتمالا اخرین انتخاب باشد. همیشه درصد کمی از مردان و زنانی هستند که بازی های بدون ابتکار و دارای شیوه ی قالبی قدیمی را ترجیح دهند اما با آموزش های امروز که به سوی بی طرفی جنسیتی سوق میدهد، اکثریت گیمرها از این بازی های بی طرفانه لذت خواهند برد.

زنان برای حرکت در زمینه ی های موجود رقابتی در ساخت محصولات بهتر انگیزه و رغبت دارند. هنوز بحث هایی بر سر بازی های ساخته شده توسط زنان و مردان وجود دارد. برخی بانوان توسعه دهنده تنها روی بازی های دخترانه کار میکند و آنها را “بازی ساخته شده توسط دختران برای دختران”می نامند. این بازی ها با کمپانی هاییی همچون گرل گیمز، گرل تک، سیلیکون سیسترز و پارپل مون پشتیبانی می شوند. این ها بازی هایی با صاحبان زن و کارکنان زن هستند.

این کمپانی ها امیدوارند که بازاری مختص به زنان ایجاد کنند که تمرکزش روی تفاوت های اساسی سلایق و خواست و علاقه دختران باشد. جالب است که گیمر های زن مسن تر بیشتر بازی های نیوترال(بی طرف جنسیتی،که در آن هیچ شخصیتی برتر از دیگری نیست و هر شخصیتی از ارزش خود برخوردار است) را ترجیح می دهند. شرکت Wii بازی هایی را به بانوان معرفی کرده و به موفقیت اقتصادی بزرگی رسیده است. موفقیت اقتصادی در تجارت فاکتوری اساسی است، و این کار باعث می شود به جمعیت و تعداد گیمر های زن توجه بیشتری شود تا اینکه بازار را فقط محدود به مردان کنند.

قریب به نصف گیمر های بریتانیا زن هستند، و اکنون حتی زنان بازی طراحی کرده و برای بازی ها داستان می نویسند. در لیست پرفروشترین ها  Gears of wars3و Deus Ex: Human revolution,Uncharted 3 این سه بزرگترین بازی های منتشر شده ۲۰۱۱ بودند که نویسنده ی همه آن ها بانوان بوده اند. توسعه دهندگان بازی به سمت توجه بیشتر به دختران به عنوان نیروهای مستعد پیش می روند. زنان با تکنولوژی اطرافشان رشد و بزرگ شده اند و در  زمینه ای که سرگرمی،بازی و موسیقی با هم ترکیب می شود.

در پایان، زنان در بازی های کامپیوتری در حال رشد و پیشرفت اند و دیگر وابسته به مردان به عنوان سرپرست نیستند. در آوازها مردان از زنان برای اهداف جنسی در بازی ها استفاده می کنند و قهرمانی که زن را نجات می دهد حفظ می کنند. زمان که رو به جلو می رود نسل ما هر چه بیشتر به بازی های بی طرف جنسیتی نیاز پیدا میکند و از آن لذت می برد. استفاده جنسی از زنان در بازی ها به تاریخ خواهد پیوست. و پیوسته رشد و پیشرفت در تولیدات بازی های دخترانه ادامه خواهد داشت. زنان به مبارزه در فیلم و تلیویزیون برخاستند و در این صنایع به جایگاهی شایان توجه و احترام رسیدند.

مبتکران زن در صنعت بازی سازی در آغاز راه اند. جمعیت گیمر های زن هر روز رو به افزایش است و روزی می رسد که حتی بیشتر از گیمر های مرد شوند. و بیشتر کمپانی های بازی سازی آنچه را انجام می دهند که صرفه اقتصادی داشته باشد. و به قطع می توان گفت که در آینده ای نزدیک به همان تعداد بازی های مردانه بازی ویژه زنان ساخته خواهد شد که این یعنی تساوی جنسیتی.و شاهد هرچه بیشتر حضور بانوان در زمینه تولید و توسعه بازی های خوب و عالی برای مردان،زنان و کودکان خواهیم بود.

منبع: studymoose.com


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو