عکس

نقد عکس وحشی گری در بانکوک

به این نقد امتیاز بدهید

وحشی گری در بانکوک

عکاس: نیل یولویچ – ۱۹۷۶

برنده جایزه پولیتزر در سال ۱۹۷۷

نقد عکس وحشی گری در بانکوک

نقد عکس وحشی گری در بانکوک

این عکس، دانشجوی تایلندی را به نمایش می گذارد که قصد دارد با یک صندلی فلزی به پیکر از پیش سلاخی شده شخص دیگری ضربه بزند. این تصویر مثالی عالی از عکاسی خبری است و به شکلی فوق العاده، مجادلات سیاسی آن زمان تایلند را به تصویر می کشد. چرا که نمایان دهنده اوج اعتراضات خشونت آمیز و خشمی است که دانشجویان تایلندی به امیدی دست یابی به ایده آل مد نظر خود به راه انداختند. دانشجویی که صندلی در دست دارد کمی از مرکز صحنه به سمت چپ متمایل شده و به نقطه کانونی تصویر تبدیل شده است، این دانشجو نماینده خشم جوانان و دیگر اعضای جمعیتی است که دور آن ها حلقه زده اند. هر کس اولین بار با این عکس مواجه می شود اولین سوالی که از خود می پرسد این است که چرا این دانشجو با چنین خشونتی رفتار می کند؟ چرا شخص دیگر از درخت حلق آویز شده است؟ چرا هیچ کدام از آدم های اطراف کمکی نمی کنند؟ این تصویر نشان می دهد که خشم یک نفر را نمی توان به یک گروه تعمیم داد. همان طور که در همین تصویر چهره های حیرت زده یا بی تفاوت زیادی می بینیم، می توان گفت شاید باشند افرادی که با اقدامات یک شخص مخالف باشند ولی شاید از ترس این که قربانی همین سرنوشت خشونت آمیز نشوند، کلامی بر لب نمی آورند. دومین نقطه کانونی عکس که در مرکز صحنه قرار دارد، پیکر سلاخی شده یک دانشجوی تایلندی دیگر است. این پیکر نماد خشونتی است که گریبان گیر افرادی با نظرات متفاوت می شود. استفاده عکاس از قالب رنگی سیاه و سفید باعث شده این اثر فضایی واقعی تر داشته باشد، گویی از دل واقعیت بی رحم دنیا بیرون کشیده شده است. 

پیش زمینه عکس فضایی منزجر کننده به وجود آورده است. یولویچ نهایت سعی اش را کرده که نگاه بیننده در همان ابتدا به صحنه وحشیانه در حال وقوع معطوف شود. جمعیتی که ناظر این صحنه هستند در قالبی فشرده کنار یکدیگر قرار گرفته اند، بالای سر آن ها، ساختمان ها و درختانی وجود دارند که در یک مه نامیمون فرو رفته اند. چنین پس زمینه ای باعث می شود که بیننده متوجه پیش زمینه تصویر شود، این تصویر قطعا بیننده را با چنین پرسشی مواجه خواهد کرد: چه چیزی باعث بروز چنین مجادلات سیاسی خشونت باری می شود؟ صحنه ای که در پیش زمینه در جریان است در کنار مهی که ساختمان ها و درختان پشت سر را در خود غوطه ور ساخته، باعث بروز نوعی فضای وهم آور در این عکس شده است، ویژگی که همیشه در یاد بیننده باقی می ماند. اگرچه عکاس سعی کرده بیننده را تا حد ممکن به پیش زمینه عکس نزدیک کند، ولی هیچ نقطه مشخصی از پیش زمینه در فوکوس کامل نیست، این در حالی است که بقیه عکس در تاری کامل است. عکاس برای این که بتواند هم نمای پیش زمینه هم جمعیت پشت سر را به خوبی ثبت کند از نمای باز استفاده کرده است. واکنش جمعیت متغیر است، بعضی می خندند، بعضی لبخندی بر لب دارند، بعضی غافلگیر شده اند، بعضی بی تفاوت هستند و بعضی هم ترسیده اند. عکاس با استفاده موثر از نور طبیعی و از بین بردن سایه هایی که باعث برهم زدن تمرکز بیننده می شوند، باعث شده این واکنش ها مورد توجه بیش تری قرار بگیرند. با وجود این که با خشونت زیادی طرف می شویم، ولی هدف این عکس این نیست که اعلام کند همه تایلندی ها افرادی وحشی هستند، بلکه می خواهد نشان دهد انقلاب سیاسی و خشونت چگونه باعث بروز مجموعه ای از واکنش های متفاوت می شود. 

کوری جیمز کاپل

منبع: coreyjkoppel.wordpress.com


دیدگاهی بنویسید

1 نظر در "نقد عکس وحشی گری در بانکوک"

avatar
چینش براساس:   جدیدترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
Hedi

با سلام
نقدی روان و منطقی و تاثیرگذار بود.
سپاس از انتخاب این نقد شیوا.

wpDiscuz
آرشیو