بازی مسابقه ای

نقد بازی Forza Horizon 3


به این نقد امتیاز بدهید

Forza Horizon 3

سازنده: Playground Games

ناشر: Microsoft Studios

پلت فرم: Xbox One, Microsoft Windows

سال انتشار: ۲۰۱۶

نقد بازی Forza Horizon 3

نقد بازی Forza Horizon 3

باید اعتراف کرد مقایسه بین فورزا و گرن توریزمو حداقل در حال حاضر خالی از انصاف است. مایکروسافت؛ فورزا را اساسا با هدف رقابت با بازی مسابقه ای سونی خلق کرد، ولی افتتاحیه ضعیف گرن توریزمو ۶ و تاخیرهای بی پایان باعث شد این مجموعه تقریبا از یادها فراموش شود. ولی در این حین فورزا همیشه روند رو به رشدی داشته است، تا حدی که حتی نسخه های فرعی آرکید محور آن هم موفق شده اند جزو بهترین بازی های مسابقه ای قرار بگیرند. 

بر خلاف بقیه عناوین عمده مایکروسافت، مجموعه افق (هورایزن) همیشه جهان باز بوده اند، سازندگان بازی در هر قسمت موقعیت مکانی بازی را عوض می کنند (اول کلرادو، سپس اروپا و حال استرالیا). این بار بهانه داستانی بازی برای تغییر مکان، جهانگردی و رفتن به جشنواره ای در استرالیاست، جشنواره ای که مشابه جشنواره برنینگ من صحرای نوادا آمریکاست، ولی دلیل اصلی این تغییر، ایجاد تنوع در مناظر قسمت های قبلی است. این جشنواره همچنین بهانه ای شده است که سازندگان بازی به واسطه آن تمرکز بیش تری بر روی مسابقات خارج جاده ای معطوف کنند، چیزی که در قسمت های قبلی کم تر می دیدیم.

مجموعه افق را سازنده اصلی سری فورزا یعنی ترن ۱۰ نمی سازد، بلکه استودیو بریتانیایی پلی گراند گیمز مسئول ساخت این عناوین فرعی است. پلی گراند تیم فوق العاده ای از بازی سازان مطرح استودیوهای کدمسترز و بی زار کریشنز (هردو استودیو متخصص ساخت بازی های مسابقه ای هستند) را جمع آوری کرده است. به همین دلیل نتیجه کار چیزی مابین سبک بازی های کدمسترز و بی زار کریشنز شده است، چیزی حد واسط یک بازی مسابقه ای آرکید و شبیه سازی. نتیجه کار، البته اگر بتوانید بپذیرید که افق مسیری کاملا متفاوت از فورزا اصلی را در پیش گرفته، کاری بسیار تماشایی شده است. 

قسمت قبلی افق به دنبال این بود که هرگونه اضطراب و تشویش ناشی از هیجان مسابقه را کاهش دهد، ولی این بار دوباره با مجموعه ای شاید غیرضروری از بدلکاری ها و مسابقات خطرناک طرف هستیم، به این ها باید انتخاب نامتعارف موسیقی و علاقه عجیب بازی به پرواز ماشین تا حد رسیدن به سطح هلیکوپترها را هم اضافه کنیم. علاوه بر مسابقات، شما در برگزاری جشنواره هم مسئولیتی دارید. وظیفه شما این است که دامنه این جشنواره را گسترش دهید، به این ترتیب می توانید به مسابقات بیش تری دسترسی داشته باشید. البته همیشه رقابت هایی برای انجام دادن وجود دارد، ولی هدف اصلی تر این است که افراد بیش تری را جذب جشنواره کرده و به این ترتیب گزینه هایی که در دسترس تان قرار می گیرد را بیش تر کنید. 

زمانی که وارد بخشی موسوم به بدل کاری های PR می شوید، بازی چیزی در حد یک نسخه شبیه سازی شده از وبسایت یوتیوب می شود، بعضی از این بدل کاری ها شاید یادآور چالش های برن آوت پارادایز، البته در سطحی خطرناک تر باشند. ولی باید اعتراف کرد افق ۳ جانشین خلفی است برای رویکرد هنجارشکنانه ای که استودیوی کرایتریون در ساخت برن آوت در پیش گرفته بود. افق ۳ از چهار بخش مرکزی تشکیل شده است، هر بخش مملو از مسابقات و چالش های انتخابی است. می توان بدون نیاز  به هیچ گونه هدف یا برنامه اضافه ای، در هر کدام از این مسابقات و چالش ها شرکت کرد. 

کسب امتیاز مهارت اغلب به مهم ترین انگیزه گیمر برای ادامه بازی تبدیل می شود، درخت مهارت ها و امتیازات این بار بزرگ تر از هردو عنوان قبلی است. البته تعداد معدودی از این مزایا منجر به دست یافتن به برتری های قابل توجه در حین مسابقه می شوند. بیش تر آن ها صرفا به درد کسب امتیازات بیش تر می خورند. ولی در نظر داشته باشید که امتیازات بیش تر به معنی دست یافتن به ماشین های جدیدتر است، و این دستاورد کمی نیست. 

در زمینه گرافیک، این بازی یکی از تاثیرگذارترین عناوینی است که تا به حال عرضه شده. بازی عمدا پرتره ای غیرواقعی از سواحل اقیانوس آرام استرالیا ارائه می دهد، به این ترتیب موفق می شود مجموعه ای تماشایی از مناظر مختلف، از نواحی دورافتاده گرفته تا فضای شهری و جنگل های عمیق و حتی نواحی ساحلی ارائه دهد. و در اقدامی که کاملا در تضاد با منطق دنیای واقعی است، این نواحی به حدی به هم نزدیک هستند که شما می توانید خیلی راحت بین این مناطق، حتی در یک مسابقه واحد، رفت و آمد کنید. 

درایواتار، در افق ۳ هم همچون قسمت های پیشین، به عنوان یک دستاورد فنی قابل توجه به قوت خود باقی است. درایواتار به این ترتیب عمل می کند که بازی، سبک رانندگی شما را تحلیل کرده و در مواقعی که شما آنلاین یا قادر به انجام مسابقه نیستید، با حریفان به رقابت می پردازد. این مساله در این شماره، با توجه به جهان باز افق ۳ و هم چنین مسیرهای  عمدتا خارج جاده ای کمی چالش برانگیز شده است، به طوری که حریفان گاهی اوقات اقداماتی انجام می دهند که درایواتار در قبال آن ها قادر به انجام واکنش مناسب نیست. هیچ مسیری تکراری و از پیش مشخص نیست، به همین دلیل ماشین هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند ترجیح می دهند در همان مسیر مسابقه به حرکت خود ادامه بدهند، چرا که در غیر این صورت مجبورند به تجزیه و تحلیل موانع پیش رو بپردازند و در هنگام مواجهه با لاستیک ها و نوارهای اطراف جاده؛ واکنش مناسبی ارائه دهند.

فورزا هورایزن ۳ قطعا بهترین شماره این مجموعه و حتی یکی از بهترین بازی های مسابقه ای این نسل است. بخش زیادی از این موفقیت هم از هوشمندی سازندگان بازی نشات می گیرد، چرا که می دانند رانندگی، گشت و گذار کردن و دنبال دردسر گشتن (به جای نگرانی در مورد مهارت های فنی رانندگی خود یا جایگاه شما در مسیر قهرمانی) چه کار لذت بخشی است. دو شماره افق قبلی وضعیت معلقی داشتند، گویی که هنوز درکی از جایگاه حقیقی خود در مجموعه فورزا نداشتند و واقعا هم در حد نسخه های اصلی این مجموعه نبودند، ولی افق ۳ کیفیتی هم اندازه فورزا های اصلی دارد. 

منبع: metro


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو