نمایشنامه

نقد نمایش شاه لیر – شِر جایگاهش را در سلطنت شکسپیر تثبیت می کند

به این نقد امتیاز بدهید

نقد نمایش شاه لیر – شِر جایگاهش را در سلطنت شکسپیر تثبیت می کند

نقد نمایش شاه لیر - شِر جایگاهش را در سلطنت شکسپیر تثبیت می کند

اجرا در تئاتر رویال شکسپیر،استانفورد، تا تاریخ ۱۵ اکتبر

اجرا در باربارین، لندن، از تاریخ ۱۰ نوامبر تا ۲۳ دسامبر

زمان نمایش ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه + ۲۰ دقیقه تنفس

 کارگردان:گرگوری دوران

بازیگران:آنتونی شِر (شاهلیر)،نیا گینه(گونرل)،الیور جانسون(ادگار)،ناتالی سیمپسون(کوردلیا)،مارکو گریفیت(شاه فرانسه)بایرون مونودال(اسوالد)گراهام تورنر(احمق)،پاپا اسدو(ادموند)

تئاتر رویال شکسپیرِِ،استانفورد

در کار درخشان آنتونی دوران که سرشار از بازی های پرقدرت است، شِر در نقش شاهلیر بروی صحنه می رود.

امسال انگار شاهد “دیوانگی شاهان” خواهیم بود.چه اسم آشنای دیگری به نظرتان می رسد؟ این یکی موردی بی نظیر است.ساخته ی گریگوری دوران قوی،برجسته و گویاست و در طراحی نیکی تونر،از جهانی با استبدادی شبه-آسیایی به سوی صحنه نمایش ساده ی ساموئل بکت می رود.در طراحی آنتونی شِر شاهی را شایسته ی بهترین مقام معرفی می کند.

کلید شاه آنتونی شِر در تغییر آنی احساساتش است.او ابتدا بنظر می رسد که شبیه خدایی سکیولار در قفسی شیشه ای عروج یافته و به مقام پادشاهی رسیده باشد.هرگاه به زمین بیاید قربانی تحولاتی بی رحمانه می شود.هنگامی که شاه گونرل را نفرین و محروم می کند،شِر دقت توجه بیمناکی را در نمایش اعمال می کند.هنوز او در محاوره هایش از طریق احمق خیالبافِ با بازی گراهام تورنر و  با هدف قرار دادن افراط گرایی انسان بصورتی منطقی در قسمت “واو دلیل لازم نیست” و تسلیم شدن درمقابل افزایش تناقض ها،لطافت درست را به نمایش می گذارد.شِر نه تنها می تواند مرا برای سکانس کلبه مجاب کند،بلکه در برخوردش با گلوستر با بازی تروگتون در شهر دووِر هلث عملکرد بسیار خوبی دارد.او تنها مسیر ها را نشان نمی دهد،بلکه منظره ی تنزل مقام فطری دو مرد سالخورده را تاحد وابستگی هایی کودکانه بنمایش می گذارد که بسیار تاثیرگذار است.

5760 (1)

ساخته ی دورن دارای عمقی قوی می باشد.پاپا اسیدو،ایفاگر نقش هملتِ استراتفورد امسال،ادموند عالی رتبه را همراه با استهزایی طعنه آمیز از زاده ی غیر شهری بودن را بازی می کند.شخصیت ادگار با بازی الیور جانسون به مساله ی خطای پنهان کاراکتر،در قالب شخصیت تام تهیدست اشاره می کندِ،ادگار برای معرفی خودش به گلوستر تلاش دارد شخصیت واقعی خود را پنهان کند و سپس ناکام می ماند.آنتونی بایرن به کنت حق تندی و خشونت می بخشد،و ۲۴سرباز تعیین شده حس پشتیبانی همراهان بی سروپای شاهلیر را ایجاد می کند و باعث می شود پی ببرید که گونرل با ابزی نیاگونیس و ریگن با بازی کلی ویلیامز در ملاقات هایشان در خانه ی پدری چرا باید اینگونه خشن و بی رحمانه رفتار کنند.

گرچه در پایان، تولید روی افراط گری های غیرقابل پیشبینی  شِر در نقش شاهلیر بنا شده است.او با وجود مهربانی اش با کوردیلا بعد از شکستشان،با زندانبانانشان با نهایت خشونت رفتار می کند،این زمانی است که تناقض های غیرعقلانی در کاراکتر و خود نمایش کاملا به اوج می رسد.

منتقد:مایکل بیلینگتن

منبع:گاردین

 


دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar
wpDiscuz
آرشیو