به این نقد امتیاز بدهید

دریاچه – مهتاب – The Pond—Moonlight

عکاس: ادوارد استایکن – Edward Steichen

سال: ۱۹۰۴

نگاهی به عکس دریاچه - مهتاب

نگاهی به عکس دریاچه – مهتاب

به نظر شما این تصویر ماورایی که ادوارد استایکن خلق کرده است را باید یک عکس در نظر بگیریم یا نقاشی؟ پاسخ این است که هر دو، و منظور عکاس هم دقیقا همین بوده است. استایکن این منظره را در شهر مامارونک ایالت نیویورک پیدا کرد. او نسخه چاپی سیاه و سفید عکس را با ته مایه هایی از رنگ آبی ترکیب کرد. شاید حتی ماه درخشان داخل تصویر را هم بعدا اضافه کرده باشد. ترکیب کردن دو رسانه هنری مختلف یکی از اهداف جنبش عکاسی پیکتوریالیسم بود (پیکتوریالیسم یک جنبش عکاسی بود که در میانه‌های قرن نوزدهم در اروپا و ایالات متحده شروع شد و نقش به سزایی در مقبولاندن عکاسی به عنوان یک شاخه از هنر داشت. دست کاری در عکس ها در جهت بیان ویژگی خلاقانه، نقش مهمی را در عکاسی پیکتوریال ایفاء می کند). عکاسان اوایل قرن بیستم از این تمهید به عنوان ابزاری برای متمایز کردن خود از عکاسان آماتوری استفاده می کردند که در آن زمان به لطف دوربین‌های سبک‌تر، تعدادشان زیاد شده بود. عکس مهتاب بیش تر از دیگر هم رده‌های خود این فرمت را به رخ می‌کشد. 

استایکن یک سال پیش از این که مهتاب را خلق کند، در مقاله ای ادعا کرد که این نوع عکس‌های ویرایش یافته هیچ تفاوتی با عکس‌های طبیعی که گرفته می شوند، ندارند. از نظر او همه عکاسان همیشه یک نوع زیبایی‌شناسی خاص در خود دارند که خواه ناخواه، بر روی اصالت تصاویرشان اثر می گذارد. اگرچه استایکن در نهایت پیکتوریالیسم را رها کرد، ولی این جنبش هم چنان تاثیرات خود را برجای گذاشت، به ویژه تاثیر این جنبش را می توان بر روی عکاسانی دید که به دنبال خلق یک صحنه هستند و نه صرفا ثبت آن. عکس مهتاب هم بازتاب دهنده چنین تفکری بود. یک قرن بعد از این که استایکن مهتاب را خلق کرد، این تصویر در یک حراج هنری به مبلغ سه میلیون دلار فروخته شد. 

منبع: Time

دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar