به این نقد امتیاز بدهید

کولی در خواب – The Sleeping Gypsy
اثر آنری روسو – Henri Rousseau
رنگ روغن روی بوم
جنبش: هنر خام (Art Brut)

محل نگهداری: موزه ی هنرهای مدرن، نیویورک
سال: ۱۸۹۷

نقد نقاشی کولی در خواب

نقد نقاشی کولی در خواب

آنری روسو،‌ معروف به le dauanier پس از فعالیتش به عنوان مالیات چی در شهر پاریس، بنام ترین فرد در حوزه هنر خام شد، هنر خام نقاشی هایی هستند که “خارج” از جامعه هنری متعارف موجود قرار دارند. او شروع به یادگرفتن نقاشی به صورت خودآموز کرد. به مدت دو سال یکی از افراد ثابت نمایشگاه سالانه جامعه ی هنرمندان آزاد در پاریس بود، و در سن ۴۹ سالگی خود را از شغلش بازنشست کرد تا تمام وقت به نقاشی بپردازد. روسو ساده و بی تکلف، شیوه ی مخصوص به خود را در هنر مدرن توسعه داد که ترکیبی سورئال از بدوی گرایی و فانتزی(خیال پردازی) خالص بود و در آثاری همچون رویا با منظره ای خیالی از جنگل و مارگیر قابل مشاهده است. وی به دور از تاثیر پذیری از دیگر نقاشان و بدون اینکه دانشی از پرسپکتیو یا آناتومی داشته باشد، به خلق آثارش ادامه داد. بدوی گرایی روسو ویژگی هایی چون رنگ آمیزی واضح، توجه دقیق به جزئیات، خیال پردازی فوق العاده، تازگی و طراوت زیاد را با خود داشت. اکنون او به عنوان هنرمندی بزرگ شناخته می شود، او استادانه به خلق آثاری خیالی می پرداخت. روسو اولین بار در سال ۱۹۰۶ توسط ویلم اودی آلمانی، کلکسیونر هنر  کشف شد. او مورد تحسین بسیار گیوم آپولینر و بسیاری نقاشان مدرن همچون پابلو پیکاسو و روبرت دولونه قرار گرفت که مادرش پیشنهاد نقاشی مارگیر را به روسو داد، البته در نهایت در فقر از دنیا رفت.

تحلیل اثر
نقاشی زن آواره سیاه پوستی را به تصویر می کشد که زیر نور مهتاب و آسمانی پر ستاره به خواب عمیقی فرو رفته است. کنارش ماندولین و کوزه ی آبی قرار دارد. شیری(که احتمالا بوی او را را دنبال کرده باشد) دیده می شود که روی سر زن به تماشا ایستاده است بدون اینکه حالتی از تهاجم یا حمله داشته باشد. تاثیر رنگ روشن نور مهتاب با لباس و زیلوی راه راه و رنگارنگ زن خنثی شده است، که همه ی این ها به حالت رویاگونه ی سورئالی تصویر می افزاید.
معمولا چنین نقاشی می بایستی خود به خود به جنبش نقاشی سمبلیک نسبت داده شود، اما روسو بسیار از پیچیدگی دور، و از نظریه های هنری جدا بود و با هیچ جنبشی همراه نمی شد. او تنها به خلق زیبایی با کشیدن تصاویری گریزگرایانه علاقه داشت و بسیار آرام با استفاده از لایه های زیادی از نقاشی کار می کرد. او بسیاری از تصاویر ذهنی اش را از مجلات معروف می گرفت، با ترکیب شیوه و فرهنگ های مختلف آثارش را خلق می کرد و علاقه ای به یادگیری نکات آناتومی، تناسب و پرسپکتیو از خود نشان نمی داد. در این رابطه مثلا شیر در این نقاشی تا حدی شبیه گوسفند است،‌ بدن زن به جلو به صورتی غیر طبیعی خم شده است، درحالی که تصویر از بالا دیده می شود و ماندولین ایتالیایی کولی با لباس راه راه شرقی اش همخوانی ندارد.
هنر خام کاملا جدا از هنجارهای فرهنگی است از این رو نباید این تضاد را در نوع نگاهمان به اثر لحاظ کنیم. در عوض کولی در خواب باید صرفا به عنوان تصویری رویایی و شعرگونه دیده شود که همچون همه ی کارهای روسو با زیبایی تمام کار شده است، این اثر بسیار نرم و لطیف است، و با پوششی عالی از جلا یکدست شده است.
به هر حال نمی توان چیزی گفت جز تحسین تصورات نقاش که خودش را “نقاش یک شنبه” می نامد، حداقل به خاطر فرم ها و اشکال مسطح، رنگ های زیبا و استفاده از ماندولین در این نقاشی که شیوه ی نقاشی کوبیسم ترکیبی  را به ذهن می آورد که ۲۰ سال بعد رواج می یابد.
به علاوه شیوه ی قرارگیری کولی، لباس شرقی، شیر ماندولین و نور مهتاب کنار هم ،نمونه ای شگفت انگیز از سورئالیسم است، چه تعمدی بوده باشد یا نه.
در ادامه، واضح است که در فرار از واقعیت (گریزگرایی) او ، الهاماتش از رویا، ساده کردن تصویری به شکلی زینتی،‌ روسو با شیوه ی پل گوگن مرتبط است.
این نقاشی برای اولین بار در سیزدهمین نمایشگاه جامعه ی هنرمندان آزاد رونمایی شد، که بعد از آن توسط یک تاجر زغال چوب پاریسی خریداری شد، و تا سال ۱۹۲۴ در کلکسیونش باقی ماند تا اینکه توسط منتقد هنری لویس وکسل شناخته شد. وکسل با کار روسو  در نمایشگاه پاییز ۱۹۰۵ آشنا بود، هنگامی که یکی از آثار روسو که نقاشی بزرگی از جنگل بود کنار کاری از آنری ماتیس با نام زنی با یک کلاه به نمایش درآمد.
در ۱۹۲۴ کولی در خواب توسط دنیل آنری کانویلر مشتری قبلی آثار پیکاسو خریداری شد، و بعد از آن توسط آلفرد اچ بار جی ار تاریخ‌شناس هنر برای موزه ی هنرهای مدرن نیویورک در نظر گرفته شد. 

منبع: visual-arts-cork

دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar