۵ (۱۰۰%) ۱ vote

کلینیک گراس – The Gross Clinic
نقاش
: توماس ایکینز – Thomas Eakins
نوع
: رنگ روغن روی بوم
سبک
: رئالیسم
سال: ۱۸۷۵

نقد نقاشی کلینیک گراس

نقد نقاشی کلینیک گراس

ارتباط عمیق توماس ایکینز با زادگاهش به صورت مضمونی درآمده و در مسیر فعالیت هنری اش نمود پیدا کرده است. شاید بنام ترین و پرشکوه ترین اثرش برای شهر فیلادلفیا همین نقاشی کلینیک گراس باشد، نقاشی که در سال ۱۸۷۵ تکمیل شد (اتمام این اثر بیش از یک سال به طول انجامید).

نقاشی پزشک آمریکایی سموئل دیوید گراس را به تصویر می‌کشد که عملی جراحی را سرپرستی می کند و در کلاسی از دانشجویان پزشکی در حال تدریس است. این اثر نقاشی کلاس درس آناتومی دکتر تالپ اثر رامبرانت را به یادمان می آورد. همچون اثر رامبرانت، کلینیک گراس نیز میزان کیفیت فرایند پزشکی آن دوران را مستندسازی می کند، البته تمرکز اصلی نقاشی روی پیکرهای زنده است. این اثر ایکینز به عنوان یک نقاش پرتره، نگاشتی تصویری است از تمامی افراد حاضر در آمفی تئاتر پزشکی.

کلاس درس آناتومی دکتر تالپ اثر رامبرانت

کلاس درس آناتومی دکتر تالپ اثر رامبرانت

این نقاشی تنها پرتره ای از دکتر گراس نیست، ایکینز علاوه بر کشیدن دانشجویان و دستیاران، پرتره ای مشابه خودش را هم در نقاشی آورده است که در سمت راست نقاشی مشغول کشیدن است (شاید بتوان ایکینز را هیچکاک قرن نوزده در نظر گرفت). البته هسته و محور نقاشی دکتر گراس است، نور و ترکیب بندی به صورتی است که چشمان بیننده را به سوی مدرس درون نقاشی جذب می‌کند.

این نقاشی اثباتی بود بر مهارت و توان هنری ایکینز و اثری برای شناساندن او به عنوان شخصیتی برجسته از فیلادلفیا. ایکینز این اثر را برای نمایشگاه بین‌المللی سده تکمیل کرد. با اینکه این اثرش برای نمایشگاه پذیرفته نشد اما سبکش در نهایت به موفقیتی قابل توجه رسید. این اثر به خاطر واقع گرایی مخوف موجود، شیوه ای نسبتا عوام پسندانه، و داشتن حالتی از ملودرام در خود (با توجه به زن هیجان‌زده و پریشان در میانه سمت چپ) مورد انتقاد شدید برخی منتقدان قرار گرفت،  با این حال بییندگان این اثر شدیدا تحت تاثیر حالت تئاتر گونه ی آن قرار گرفتند. ایکینز از طریق توانایی اش در پرداختی استادانه، تصویرسازی فردی و نفوذ و نمودی روانشناختی در این اثرش، تجربیات آکادمیک خودش را به خوبی به نمایش می گذارد که به آن «واقع گرایی علمی» می گویند. همچنین تمایلش در به تصویر کشیدن جزئیاتی واقعی از فرم، عمق و تناسب دقیق اجزا را نشان می دهد. او روی جزئیات و دقت روی کار بسیار حساس بود. مشهور است که برای کشیدن پیکر ها با دقتی بالاتر و به تصویر کشیدن اشیاء در حالتی از هماهنگی و تناسب کامل از انعکاس تصاویر روی بوم استفاده می کرده است.

بعد از نمایش کلینیک گراس در بخش اورژانس بیمارستان نظامی آمریکا  برای آشنا شدن بینندگان با وسایل و تجهیزات مدرن پزشکی، کالج پزشکی جفرسون (که ایکینز در کلاس‌های آناتومی آن جا شرکت می کرد) این اثر را خریداری کرد. کالج بعداً مجبور به فروش نسخه اصلی در سال ۲۰۰۶ شد و اکنون نسخه‌ای کپی از اثر در کالج نگه داری می شود. این اثر به عنوان اثری ملی و مرتبط با تاریخ فیلادلفیا مورد توجه بود و دو موزه ی هنر بزرگ شهر با پشتیبانی هایشان توانستند افتخار و توجهی برای شهرشان کسب کنند.

کلینیک آگنیو اثر توماس ایکینز

کلینیک آگنیو اثر توماس ایکینز

کلینیک گراس تنها اثر ایکینز نیست که چنین منظر پزشکی را به تصویر کشیده باشد. او بعداً به همین شیوه  برای تقدیر از جراح آمریکایی دیوید هایز آگنیو با ترکیب بندی مشابهی اثری با عنوان کلینیک آگنو کشید که این اثر هم در موزه ی هنر فیلادلفیا قرار دارد و در دوره ی خودش به همین میزان بحث برانگیز شد.

هنر در علم

در طول تاریخ، هنر هم تجربه‌ای زیباشناسی داشته و هم به همان میزان روشی برای آموزش و انتقال مفاهیم بوده است. در مواردی هنر جهان اطرافمان را تفسیر و معرفی می کند، آموزش می‌دهد و پیام‌هایی می رساند، بدون نیاز به استفاده از کلمات و زبان نوشتار حادثه‌ای تاریخی را ثبت می‌کند یا افکار و عقایدی را بیان می کند. برخی آثار هنری همچون کلینیک گراس نمونه‌ای بارز از این دست آثار هنری اند.

تاریخ علم پزشکی نتایج تلاش‌هایی روزافزون در رسیدن به ابزارها و واسطه هایی است برای کمک به بهبود صحت و سلامت انسان که کار و تلاش تعداد زیادی از دانشمندان و پزشکان در طول دوران مختلف را شامل می شود. این گام ها در مسیر ترقی و پیشرفت علم اغلب مثمر ثمر و مفید واقع می شدند، اما در مواردی هم نتایجی مضرت بار به دنبال داشتند. مشاهده مستقیم آناتومی بدن در طول قرون ۱۵ و ۱۶ همزمان شد با در دسترس بودن کاغذ و تایپ بصورتی که قابل حمل باشند، در نتیجه برای اولین بار امکان بیان و توضیح دانش مربوط به طبیعت و جسم درونی انسان فراهم آمد. این فرایند پیشرفت در قرن ۱۸ با رسیدن به درکی بیشتر از اندام های داخلی و ارتباط آنان با بیماری های مختلف ادامه یافت.

با اختراع و ساخت ابزارهای تشخیص(همچون گوش پزشکی) یا بهبود ابزارهایی همچون میکروسکوب، تشخیص بیماری‌ها و آسیب شناسی پیشرفت های بسزایی را تجربه کردند. این پیشرفت دانش پزشکی مربوط به میانه های سده ی ۱۹ است. یعنی همان دوره ای که توماس ایکینز، کلینیک گراس را کشید.

ایکینز خود علاقه ی زیادی به مطالعه ی آناتومی بدن انسان داشت. او به آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا، یکی از آکادمی های هنر برجسته ی آن زمان رفت و در سال های ۱۸۶۲ و ۱۸۶۳ مشغول مطالعه ی آناتومی شد. سپس به کالج جفرسون رفت و مشتاقانه در کلاس‌های آناتومی و فرایندهای جراحی شرکت می کرد. از سال ۱۸۶۶ تا ۱۸۶۹ ایکینز در مدرسه هنرهای زیبای آکول ده‌بوزار فرانسه درس خواند و در آنجا روش‌های آکادمیک سنتی نقاشی کشیدن را یاد گرفت و  با استفاده از مدل های برهنه، همچنین حیوانات و تشریح بدن انسان به تکمیل علاقه اش در حوزه آناتومی پرداخت.

منابع: آکادمی خان، مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا

دیدگاهی بنویسید

اولین دیدگاه را شما بنویسید

avatar