۵ (۱۰۰%) ۱ vote

آتش بازی – Fireworks

کارگردان: آکیوکی شینبو، نوبویوکی تاکیوچی

نویسنده: هیتوشی اونه (بر اساس فیلم تلویزیونی به همین نام محصول ۱۹۹۳)

صدا پیشگان: سوزو هیروسه، ماساکی سودا

سال: ۲۰۱۷

نقد انیمه آتش بازی

نقد انیمه آتش بازی

بعضی مردم سینما می روند تا مشکلات خود را فراموش کنند، و فیلم ها معمولا چنین کمکی به آن ها می کنند. کم پیش می آید یک فیلم این پرسش را به چالش بکشد که آیا اساسا فرار از مشکلات گزینه خوبی هست یا خیر. شاید فیلم سازان دوست ندارند نمک بخورند و نمکدان بشکنند و مخاطبان خود را ناراحت کنند. 

انیمه عاشقانه آتش بازی که به تازگی در آمریکا اکران شده هم اگرچه مخاطب را در این مورد آن چنان که باید تحت فشار قرار نمی دهد، ولی موفق می شود فانتزی های جمعی شما را تا حدی به چالش بکشد. 

این انیمه که بر اساس یک فیلم تلویزیونی واقعی به همین نام (محصول سال ۱۹۹۳) ساخته شده، سفری پر زرق و برق است به سمت شگفتی. ماساکی سودا بازیگر در قالب صدا پیشه نوریمیچی نقش دارد، یک پسر دبیرستانی معمولی که به همکلاسیش نازونا (سوزو هیروسه) علاقه دارد. مساله این است که یوسوکه (مامورو میانو) بهترین دوست نوریمیچی هم به این دختر علاقه دارد. ارتباطات این مثلث عشقی در کلاس های تابستانی دستخوش تغییرات زیادی می شود. عشق پسرها به دختر به حدی زیاد است که حتی معلم ها هم متوجه می شوند. 

نوریمیچی، نازونا و یوسوکه که جوان و سرشار از انرژی هستند، در یک بعد از ظهر تابستانی یک مسابقه شنا برگزار می کنند. نازونا به راحتی برنده می شود و به یوسوکه که نفر دوم شده پیشنهاد می دهد که به عنوان جایزه، آن شب را با هم به تماشای آتش بازی بروند. یوسوکه که بیش تر با دوستان پسرش راحت است و با نازونا راحت نیست، نوریمیچی را می فرستد تا به جای او معذرت خواهی کند. 

همین ماجرا باعث بروز مجموعه ای از فرصت های کوچک از دست رفته می شود. اوضاع وقتی بدتر می شود که نازونا به نوریمیچی اعتراف می کند اگر او نفر دوم می شد با هم یک قرار عاشقانه می گذاشتند، اما حال که او موفق نشده، برنامه اش را عوض کرده است. همین ماجرا زمینه ساز مجموعه ای از قرارهای ناموفق این دو نفر می شود. آن ها که به واسطه یک گوی شیشه ای عجیب توانایی سفر در زمان را پیدا می کنند، هر بار که توسط یوسوکه یا مادر نازونا شناسایی می شوند، دوباره به گذشته سفر می کنند و این بار از طریقی دیگر شانس خود را امتحان می کنند. 

جالب است فیلمی درباره یک عشق نوجوانانه ببینی که در آن، عشاق جوان آن نه تنها بزرگ تر از سنشان رفتار نمی کنند، بلکه به علت ترس و بی تجرگی ده ها اشتباه احمقانه از آن ها سر می زند. 

ولی آتش بازی فیلمی صرفا درباره سفر یک دختر در زمان نیست. قرار هم نیست شاهد تصمیمات نفس گیر این عشاق باشیم. فیلم بیش تر شبیه یک روز خواب آور تابستانی می ماند که در آن، فانتزی های بی هدف به واقعیت های بی هدف تبدیل می شوند و فرار از تصمیمات واقعی (چه به خاطر آرزوهای نوریمیچی باشد یا تمایل نازونا برای فرار با او) آن ها را بر سر دوراهی فرار یا ماندن و آموختن قرار می دهد. هر دو قهرمان داستان در وضعیت پیچیده ای قرار دارند و ما می دانیم که آن ها همیشه تصمیم های درستی نمی گیرند. 

زندگی روزانه عادی که در آتش بازی نشان داده می شود به گونه ای است که تک تک جزئیات فیلم رمانتیک به نظر می رسد. ولی فیلم هیچ وقت کاملا به آن چیزی که می خواهد نمی رسد. اوضاع طوری است که انگار آکیوکی شینبو و نوبویوکی تاکیوچی کارگردان منتظرند شخصیت ها خودشان رشد کنند و با دنیای واقعی دست و پنجه نرم کنند. و این شخصیت ها در حال حاضر به اقتضای سنشان تنها چیزی که به ذهنشان می رسد این است که خام دستانه از مشکلات فرار کنند. آن ها در آرزوی دنیایی هستند که در آن، بیش تر از زمان حال به خودشان افتخار کنند. 

فیلم در عین حال شبیه یک داستان فانتزی می ماند. شخصیت های داستان (به ویژه نوریمیچی و نازونا) بیش از حد غرق در احساساتشان هستند. ولی آتش بازی تا حد زیادی کارگردانی آرام و صبورانه ای دارد و بیش تر از این که به دنبال پیچ و خم های غیرقابل درک سفر در زمان باشد، ترجیح می دهد حرکت مواج موها حین دوچرخه سواری را نشان دهد. فرار کردن پیام اصلی نیست. فرار، مرحله ای است که این شخصیت ها حین رشد خود باید با آن مواجه شوند. 

آتش بازی شما را به این سفر کوتاه می برد. فیلم ممکن است تاثیر عمیقی بر شما بگذارد یا در یک روز سختی که پشت سر گذاشته اید، کمی احساسات شما را قلقلک دهد. ولی سخت می شود این حقیقت را انکار کرد که فیلم با بلوغ و ظرافت داستان فانتزی خود را روایت می کند. فیلم نگاهی متفکرانه به این فرضیه می اندازد که اگر می توانستیم تمام «ای کاش» های زندگی خود را ببینیم و دیگر از آن ها بیرون نمی آمدیم چه اتفاقی می افتاد. 

ویلیام بیبیانی

منبع: The Wrap

دیدگاهی بنویسید

avatar