۵ (۱۰۰%) ۳ votes

مادرگانشیپ – Mothergunship

سازنده: گریپ دیجیتال، تریبل پوسچر گیمز

ناشر: گریپ دیجیتال

سکو: مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان

سال: ۲۰۱۸

نقد بازی Mothergunship

نقد بازی Mothergunship

مادرگانشیپ طوری است که به نظر می رسد مصالح بازی های مختلف به صورت تصادفی در یک کارخانه ساخت بازی قرار گرفته اند و نتیجه کار، این بازی شده است. هر چیزی که فکر کنید در بازی دیده می شود. مراحل طراحی شده منظم؟ بله. اکشن اول شخص؟ بله. اکشنی مملو از تیراندازی های فراوان؟ بله. پاسخ همه این پرسش ها مثبت است و در کمال ناباوری، این فرمول در بازی جواب داده است. 

بازی داستان سربازی بی نام (شما) را روایت می کند. شما در نبردی بین زمینی ها و موجودات بیگانه شرکت کرده اید. داستان بازی مادرگانشیپ شما را یاد بازی های دهه هشتاد میلادی می اندازد. سازندگان بازی هم به شکلی هوشمندانه متوجه این قضیه شده اند، به همین دلیل بازی سرشار از دیالوگ های تند و تیز و صداپیشه های عالی است که فضای بامزه بازی را اثرگذارتر می کنند. سبک بصری بازی چیزی مابین بازی سرزمین های مرزی و دوم است. به این ترتیب، همه چیز برای شما فراهم شده است تا با خوشحالی و لذت، پیش بروید و دشمنان را از میان بردارید. 

همه ماموریت ها یک آغاز مشابه دارند: شما قطعات مختلف یک اسلحه را در اختیار دارید و وارد یک سفینه فضایی بیگانه می شوید. با کمک این قطعات به تولید اسلحه های فوق العاده قدرتمند و عجیب و غریب می پردازید و تا پایان مرحله با تیراندازی مسیر خود را پیش می برید. معمولا هم در انتها با یک غولاخر مواجه می شوید. مراحل منظم پشت سرهم و قرارگیری تصادفی دشمنان بازی باعث شده همه چیز غیرقابل پیش بینی باشد. اگر بمیرید تمام قطعات اسلحه ای که ماموریت را با آن ها شروع کرده اید از بین می روند. اول هر مرحله یادتان نرود که یک لوله اسلحه حتما انتخاب کنید. می توانید اسلحه ای بسازید که لوله ندارد، ولی این اقدام چندان هوشمندانه به نظر نمی رسد. 

در بازی مادرگانشیپ هر لحظه ممکن است دشمنان به یک باره بر سر شما بریزند و گلوله باران آن ها شروع شود. چند مرحله که جلو می روید، هیجان افزایش می یابد و بازی به یک تعادل بی نظیر می رسد. هم آن قدر قدرتمند هستید که هر دشمن غیرقابل عبوری را از میان بردارید و هم آرزو می کنید کاش اسلحه های بیش تری درست می کردید. 

پهبادهای کوچک در یک اتاق دنبال شما می افتند و به سرعت شروع به تیراندازی می کنند. آسیب های آن ها قابل مقایسه با دشمنانی نیست که کندتر و شدیدتر تیراندازی می کنند و ممکن است در صحنه بعدی ببینید. ایستگاه های ساخت اسلحه زیادی وجود دارد. روند مراحل طوری است که شما همیشه خود را باید با مراحل جدید وفق دهید. 

هر چه قدر گیم پلی بازی مانند هیولای فرانکنشتاین ملغمه ای از چیزهای مختلف است، موسیقی مادرگانشیپ اما کاملا متمایز است. ترکیب فوق العاده بیس، سینث‌سایزر و گیتار الکتریک برای این کشت و کشتارها و داستان شبیه فیلم های درجه دو هالیوودی بهترین بستر را فراهم کرده است. 

متاسفانه همین متنوع بودن بازی باعث شده است که ناهماهنگی هایی در گیم پلی دیده شود. من نسخه پلی استیشن ۴ را بازی کردم. در حالی که همان طور که انتظار می رفت آر۲ و ال ۲ مخصوص تیراندازی با اسحله های دست راست و چپ هستند، دکمه پر کردن خشاب بازی شبیه تیراندازی های اول شخص دیگر نیست. مشکل این است که در تمام سال هایی که ما بر روی پلی استیشن ۴ بازی اول شخص انجام داده ایم، عادت کرده ایم که از مربع برای پر کردن خشاب استفاده کنیم. ولی در مادرگانشیپ برای این کار باید شوک را ۱۸۰ درجه بچرخانید. این روش اگرچه خیلی خوش دست است، ولی در فضاهای شلوغ که باید سریع عمل کنید، کمی دردسرساز می شود. 

یک مشکل دیگر بازی این است که هیچ واکنش یا جلوه ای وجود ندارد که به شما نشان دهد دارید آسیب می بینید. البته لرزش دسته بازی وجود دارد، ولی سخت می شود تشخیص داد این لرزش به خاطر تیراندازی خودتان است یا گلوله هایی که به شما اصابت می کنند. 

خبر هیجان انگیز این است که سازندگان بازی ظرف چند هفته آینده بخش دو نفره و هم چنین جدول امتیازات را به بازی اضافه می کنند. همین باعث می شود بازی رقابتی تر شود. تیم سازنده هم چنین در حال کار بر روی گسترش محتوای بازی، بهبود مراحل و ارتقا زراد خانه قابل استفاده برای شما هستند. 

به عنوان نتیجه گیری می توان گفت مادرگانشیپ خیلی بیش تر از یک بازی ترکیبی صرف از عناصر مختلف است و قطعا ارزش بازی کردن دارد. با ترکیبی عظیم و دیوانه وار از تخریب، سرهم کردن عناصر مختلف، مضامینی علمی تخیلی و کلی لذت و سرگرمی طرف هستیم. 

لویز کومبز

منبع: Push Square

***

پیش نمایش بازی مادرگانشیپ: