به این نقد امتیاز بدهید

ماریو تنیس ایسز – Mario Tennis Aces

سازنده: کملوت سافوتر پلنینگ

ناشر: نینتندو

سکو: نینتندو سوئیچ 

سال انتشار: ۲۰۱۸

نقد بازی Mario Tennis Aces

نقد بازی Mario Tennis Aces

در بین بازی های ورزشی مجموعه ماریو، بیش تر از همه عاشق ماریو تنیس هستم. هر نسخه تنیسی که عرضه شده همراه با یک گیم پلی بامزه بوده و هیجان زیادی ارائه داده است. حتی وقتی این مجموعه در بدترین وضعیت خودش قرار داشت، باز هم مخاطب با یک گیم پلی مواجه می شد که جزو بهترین های مجموعه بود و به راحتی می شد به آن عادت کرد. 

بازی ماریو تنیس ایسز که نسخه آغازگر این مجموعه در نینتندو سوئیچ است، با تغییراتی تازه همراه است. این بار نه تنها با یک حالت داستانی تازه طرف هستیم، بلکه هم چنین مکانیک و گیم پلی بازی هم بیش تر شبیه یک بازی مبارزه ای می مانند تا یک بازی ورزشی. ولی آیا این تغییرات باعث دستیابی به تجربه ای بهتر شده اند؟ 

مکانیک / گیم پلی تازه

هر عنوان تازه ای که در مجموعه بازی های ماریو تنیس عرضه شده، گام مهمی در تکمیل گیم پلی بازی برداشته است. ولی ماریو تنیس ایسز اکشن و هیجان را وارد سطح تازه ای کرده است. 

هنوز سه حالت مختلف برای ضربه زدن وجود دارد (اسلایس، تاپ اسپین، فلت) و بازیکنان می‌توانند با پرتاب های دور و نزدیک کاری کنند که رقیب در قسمت های مختلف زمین در حال رفت و آمد باشد. ولی این مکانیک های تازه ای که اضافه شده اند بازی را جذاب تر کرده اند. 

در ماریو تنیس ایسز هر بازیکن یک نوار شارژ دارد که به سه روش مختلف پر می شود: هم چنان که منتظر توپ هستید ضربه تان را تعیین کنید، ضربات فریب آمیز بزنید یا ضربه های منطقه ای رقیبتان را دفع کنید. در حالت سوم نوار شارژ حتی سریع تر از معمول پر می شود. 

اما هدف از این نوار چیست؟ با کمک آن می توانید ضربه های ویژه و ضربه های منطقه ای که در پاراگراف قبل ذکر شد را اعمال کنید. این ضربه ها دارای قدرت فوق العاده و هدف گیری دقیقی هستند. بازیکنان هم چنین می توانند زمان را آهسته کنند تا به توپ هایی برسند که در حالت طبیعی امکانش نیست. از آهسته کردن زمان هم چنین می توان برای مهار توپ های حریف استفاده کرد. با این حال، استفاده از زمان آهسته، نوارتان را خیلی سریع خالی می کند. به همین دلیل بهتر است به شکل بهینه ای از آن استفاده کنید. 

ضربه های فریب آمیز دیگر مکانیک تازه ای هستند که به بازی اضافه شده اند. در این حالت، بازیکن نه تنها ضربه های سخت را دفع می کند بلکه هم چنین موفق می شود نوار انرژی خودش را هم شارژ کند. با تکان دادن ساده آنالوگ سمت راست، بازیکن می تواند توپ را با فاصله ای نسبتا دور تغییر جهت بدهد و به جای دیگری بفرستد. ولی زمان بندی عنصر مهمی است. اگر دیر اقدام کنید فرصت را از دست می دهید و اگر خیلی زود به سراغ آن بروید، راکتتان آسیب می بیند. این ابزار بسیار با ارزش است. چرا که هم عملکرد دفاعی دارد و هم گارد حریفتان را پایین می آورد. 

ضربه های منطقه ای و ویژه در ظاهر غیرقابل مهار به نظر می آیند. ولی بازیکن می تواند نحوه مهار آن ها را یاد بگیرد. با حرکت دادن راکت درست در لحظه ای که توپ قرار است به آن برخورد کند، می توانید این ضربه ها را دفع کنید. تعیین زمان درست برای ضربه خیلی مهم است به همین دلیل یکی از روش های خوبی که می تواند به کارتان بیاید، آهسته کردن زمان است. چرا که در این حالت موقعیت خودتان را تعیین می کنید و در بهترین موقع به توپ ضربه می زنید. این شاید سخت ترین مکانیک بازی باشد که به تلاش زیادی برای مهارت یافتن در آن نیاز دارید. ولی با زمان بندی و تمرین هرکسی می تواند به آن مسلط شود. 

مکانیک تازه بازی، آسیب پذیر بودن راکت ها است. اگر ضربه فریب آمیز را زود بزنید یا در زمان بندی برای دفاع اشتباه کنید، راکتتان ضعیف می شود. تنها با چند اشتباه راکت شکسته می شود. اگر بازیکن دیگر راکتی برای بازی نداشته باشد، صرف نظر از هر امتیازی که داشته باشد، بازی را می بازد. این تمهید تازه بازیکن را وادار می کند که تصمیماتش را با دقت بیش تری بگیرد. آیا باید با به جان خریدن خطر شکستن راکت به دنبال مهار توپ باشی یا اجازه بدهی حریف امتیاز بگیرد؟ 

در ماریو تنیس ایسز، نوار مهم ترین عنصر است و هر مسابقه را به یک مبارزه تبدیل می کند. این بار تمرکز بر روی جایگیری و مواردی دیگر است. مثلا چه قدر خوب توپ را می زنید، چه قدر سریع نوارتان را شارژ می کنید و کی و چگونه از آن استفاده می کنید. 

این نکته را هم باید تایید کرد که این مکانیک های تازه بسیار ترسناک و پیچیده هستند. اگر در قسمت های قبلی با پنج تکنیک مختلف برای یادگیری سروکار داشتیم، این بار این تعداد به بیش از ده مورد رسیده است. خوشبختانه نسخه آزمایشی آنلاینی که زودتر عرضه شد به من کمک کرد که پیش از عرضه رسمی بازی، به درکی از مکانیک تازه آن برسم. ولی این بخش ماجرایی بازی بود که واقعا به من کمک کرد نحوه بازی کردن را یاد بگیرم. 

حالت ماجرایی

حالت ماجرایی که در اصل بخش داستانی بازی ماریو تنیس ایسز هم هست، داستان ساده ای دارد. ولی اگر می خواهید به مکانیک های تازه بازی مسلط شوید، حتما باید این بخش را بازی کنید. داستان درباره یک راکت تنیس باستانی است که کنترل لویجی، واریو و والویجی را گرفته است و به دنبال این است که با جمع آوری پنج سنگ قدرتمند، پادشاه دنیا شود. ماریو باید اطراف جزیره بگردد و زودتر از دشمنان این سنگ ها را پیدا کند. در بین راه او با موانع و غولاخرهایی مواجه می شود. 

چیزی که باعث بامزه شدن حالت ماجرایی شده، این است که بازیکن به روش های مختلفی می تواند بازی را پیش ببرد. مسابقه های معمولی در بازی وجود دارد. ولی به تدریج وارد بازی های فرعی می شوید که در آن ها باید با رعایت دقت شوت به دشمنان ضربه بزنید، از یک جمعیت محافظت کنید و یا چندین کار بامزه دیگر انجام دهید. 

در حالت ماجرایی عناصر نقش آفرینی هم وجود دارد که باعث افزایش تراز ماریو می شود. این بخش بیش تر به کار بازیکنانی می آید که در یک مرحله سخت یا رقیب قدرتمند گیر می کنند. نکته دیگر این که عناصر نقش آفرینی تاثیری در حالت بازی ندارند و در نهایت چیزی که برای تمام کردن داستان مهم است، مهارت شما در استفاده از مکانیک های تازه است. 

غولاخرها واقعا بامزه هستند. اگرچه همه غولاخرها به یک شکل می میرند (با یک ضربه منطقه ای به یک جای مشخص ضربه بزنید)، ولی هر کدام شیوه حملات متفاوت و محدودیت زمانی مختلفی دارند و همین باعث می شود که تنش و هیجان مبارزه ها بالا برود. 

فقدان حالت های بازی / نکات قابل بحث

به جز حالت داستانی، ماریو تنیس ایسز هیچ حالت بازی و محتوای دیگری ندارد. یک حالت سوینگ وجود دارد که در آن بازیکنان می توانند از جوی کان هم چون یک راکت تنیس استفاده کنند. هم چنین شما می توانید به دو حالت آنلاین یا منطقه ای بازی کنید. 

رقابت های آنلاین عالی و دقیقا شبیه نسخه آزمایشی هستند. ولی اگر شما یا رقیبتان اینترنت رو به راهی نداشته باشید تقریبا بازی کردن آن غیرممکن است. این که با ادامه رقابت های آنلاین می توانید شخصیت های تازه ای باز کنید ویژگی است که هر کسی را وسوسه می کند، ولی هنوز به راحتی نمی شود درباره میزان موفقیت آن صحبت کرد. 

از جمله نکات قابل بحث بازی این است که نمی توانید زمان بازی ها را تغییر دهید. با توجه به این که بعضی بازی ها ممکن است بیش از پانزده دقیقه طول بکشند و احتمالا نینتندو ترجیح می دهد مسابقات آنلاین در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شوند، نبودن چنین ویژگی در حالت آفلاین قابل تامل است. هم چنین در حالت آفلاین نمی توانید مراحل را انتخاب کنید. 

به طور کلی می توان گفت، مکانیک های مرکزی ماریو تنیس ایسز رقابتی‌تر و هیجان انگیز تر از تمام قسمت های قبلی این مجموعه هستند. این مکانیک های تازه چندان مناسب کودکان نیستند و به دلیل ماهیت استراتژیکی و مسابقات پرتنش، دارای پیچیدگی بیش تری هستند. حالت ماجرایی یک ابزار یادگیری عالی است و هرکسی که می خواهد مکانیک های تازه را یاد بگیرد باید به سراغ آن برود. 

با وجود کاستی ها، مکانیک های ماریو تنیس ایسز به خوبی عمل می کنند و منحصر به فردترین و سخت ترین گیم پلی کل این مجموعه را عرضه کرده اند. 

فیلیپ مارتینز

منبع: Newsweek

***

پیش نمایش بازی ماریو تنیس ایسز

دیدگاهی بنویسید

avatar