۵ (۱۰۰%) ۲ votes

هتل کالیفرنیا – Hotel California

گروه: ایگلز – Eagles

سال: ۱۹۷۷

نقد آهنگ هتل کالیفرنیا

نقد آهنگ هتل کالیفرنیا

هتل کالیفرنیا اثر گروه ایگلز توانست تا حد زیادی به یک آلبوم مفهومی (آلبومی که آهنگ هایش با هم دیگر مفهوم و هدفی وسیعتر از معنای تک تک آهنگ ها به صورت جداگانه داشته باشند) واقعی تبدیل شود. حال این دست آورد چه  اتفاقی بوده باشد یا با هدف قبلی صورت گرفته باشد. آلبومی مفهومی معمولا از طریق مضمون یا روایتی مرکزی در آلبوم شکل می گیرد، مضامینی که ممکن است مربوط به ویژگی های نواختی، آهنگ سازی یا ترانه باشند. هر یک از آهنگ ها به ندرت مضمونی از بهشت گم شده یا نا امیدی و باخت را دارند و مضامین مورد نظر در این آلبوم با مکان های جغرافیایی نشانه گذاری شده اند. این  آلبوم به عنوان پنجمین آلبوم گروه، در چندین مساله همچون موسیقی و خرد فردی با تحولاتی همراه بود. برنی لیدن گیتاریست که سال های قبل تاثیر زیادی روی صدای کانتری در گروه داشت، جایگزین جو والش گیتاریست راک نواز شد. او قبلا گروه برندرستورم را ساخته بود. با حضور او، صدای گروه کمی سنگین تر شد، البته هیچ وقت آن وسعت احساسات پاپ قبلی رها نشد.

این آلبوم توسط بیل سیمزیک تهیه شد که تهیه کننده دو آلبوم قبلی ایگلز و همچنین چندین آلبوم جو والش و جیمز گنگ هم بود. سیمزیک تهیه کننده ای معروف بود که همیشه تلاش بسیاری داشت در هر خواننده ای صدای درست و واقعی اش را پیدا کند. به عنوان یک تهیه کننده هیچ آموزش یا توانایی نوازندگی نداشت، ولی مهارت و توانایی خارق العاده ای در گوش دادن داشت. بین انتشار آلبوم قبلی ایگلز به نام یکی از این شب ها و هتل کالیفرنیا  ۱۸ ماه فاصله بود، آن ها هشت ماه از این زمان را در استودیوی ضبط صدا گذراندند.

از نظر مضمون، اعضای گروه ایگلز این آلبوم را به عنوان استعاره ای از زوال مشهود آمریکا می دانند. خواننده اصلی، ترانه نویس و درامر گروه دان هنلی، گفته بود به این دلیل که امسال جشن دویست سالگی آمریکا بود و ایگل (عقاب) نماد کشورمان است، آن ها حس کرده اند که شاید لازم باشد بیانیه ای هنری در این رابطه بسازند. او شرح می دهد که چگونه از کالیفرنیا به عنوان جهانی مینیاتوری و کوچک شده از کل ایالت آمریکا استفاده کرده اند، همراه با اشاره هایی به طبیعتِ موفقیت و جذابیتِ پیشرفت و تاریخی بدبدبینانه از آمریکا.

علاوه بر متن ترانه، زیبایی واقعی هتل کالیفرنیا به خاطر صوت و موسیقی آن است، که بسیار متفاوت بود از هرآنچه ایگلز قبل از این آلبوم ساخته بودند. بخش آغازین ترانه همراه با مقدمه ای آکوستیک / الکتریک شروع می شود که توسط گیتاریست اصلی گروه دان فلدر به عنوان قطعه ای کاربردی به گروه معرفی شده بود. این بخش به عنوان مقدمه ای نمایشی پیش می رود قبل از این که آهنگ با وزنی شبه کارائیبی آغاز شود و به  اولین بند و داستان سرایی مرموز خود برسد. چیزی که از این اثر یک آهنگ کلاسیک اصیل می سازد،  دونوازی گیتار الکتریکی است که توسط والش و فلدر صورت می گیرد، روی ملودی های الکتریک ترانه در طول سطرها و همخوانی ها شناور می شود و نهایتا در بخش پایانی آهنگ در مرکز صحنه قرار می گیرد و با یک دونوازی طولانی آهنگ را به پایان می رساند.

تا به امروز هم هنوز اصطلاحات و عبارات استفاده شده در متن ترانه مورد بحث هستند که آیا همان معنای مستقیم خود را دارند یا بر چیز دیگری دلالت می کنند. عباراتی همچون  «کولیتا (جوانه ماریجوانا)»، «این جا می تواند بهشت باشد یا می تواند جهنم باشد»، «شراب» که به عنوان یک « حس و روح» به آن اشاره می کنند (که چنین نیست)، «خنجر های پولادین» و بخش کلیدی آهنگ «تو می توانی تسویه حساب کنی هر وقت که بخواهی، اما هیچ وقت نمی توانی این جا را ترک کنی».

پس از این شاهکار هنری خاص، گروه دو آهنگ دیگر هم ساختند که هر دو به موفقیت خوبی رسیدند، یکی در سبک قدیمی کانتری-راک و یکی هم در سبک راکی سنگین تر و جدیدتر. «بچه جدیدی در شهر» احتمالا آهنگ کانتری-راک است (اگر چنین ژانری وجود داشته باشد) این آهنگ ساختار نوایی عالی دارد، ترکیب زیبایی از تنظیمات اصوات و نواها، گیتاری عالی توسط دان فلدر. البته به سطح آهنگ اصلی آلبوم نمی رسد. آهنگی نوشته شده با همکاری جی.دی ساتر و خوانندگی گلن فری. بخش های کلیدی آهنگ در بند سوم مرتفع می شود و سپس مسیر آرام تری را پیش می گیرد.

هتل کالیفرنیا اوج فعالیت هنری گروه ایگلز است، که بیش از هر اثر موفق دیگرشان فروش داشت و در چندین لیست بهترین آهنگ های تمامی دوران در جایگاه بالایی قرار گرفت. پس از این آلبوم، گروه دست به ضبط یک آلبوم دیگری زدند به اسم «طولانی مدت» که ساخت آن از این آلبوم هم بیشتر زمان برد. با این که این آلبوم هم بازخورد خوبی داشت ولی در تنش های ایجاد شده در گروه نقش داشت و نهایتا گروه در سال ۱۹۸۰ از هم پاشید.

داستان و مضمون هتل کالیفرنیا

با شروع داستان ترانه، گوینده در اواخر شب وارد بزرگراهی بیابانی می شود. او باد را در موهایش احساس می کند و بوی برخی گل های بیابان به مشامش می رسد. احساس خستگی می کند و شب را در کنار هتلی توقف می کند که هتل کالیفرنیا است. زن مرموزی ایستاده در ورودی هتل ایستاده است و از او استقبال می کند، همچون یک سیرن ( در اساطیر یونان سیرن ها موجوداتی بودند که با نغمه و آواز اغواگرانه شان دریانوردان را اغوا می کردند تا کشتی آن ها را با برخورد به سنگ جزیره هایشان غرق کنند) که با نوای دلفریبش مسافران را اغوا کند.  این زن با اینکه چیز زیادی از او دستگیرمان نمی شود، در آهنگ نقشی مرکزی دارد. در کل، گوینده نمی داند با این مکان چه باید بکند. صداهایی می شنود، صدای آوازهایی که می خوانند با این محتوا که ماندن در هتل کالیفرنیا چقدر لذت بخش و دل پذیر است. این زن ثروتمند و دلفریب است و دوستان زیبارویی هم دارد.

گوینده به مسئول شراب سفارش شراب می دهد. او هم در جواب می گوید که که این مسافر روح سرزنده ای مربوط به سال های ۱۹۶۰ را با خود آورده است. گوینده دوباره صدای آوازهایی درباره هتل کالیفرنیا را می شنود. این بار آن ها به چیزی اشاره می کنند در مورد داشتن شاهدی برای اثبات بی گناهی شان. این اولین گمانی است که همه چیز در این هتل مرموز ممکن است خوب پیش نرود.

گوینده اشاره میکند که این مکان مرموز است، اما سپس آن زن به او می گوید که هر کسی در هتل زندانی ساخته دست خویش است. همه در اتاق رئیس برای شام جمع می شوند و سپس به جانور یا حیوانی خنجر می زنند که نمی میرد. این مساله باعث می شود گوینده به سمت در خروجی فرار کند اما این بار نمی تواند راه خروج را پیدا کند. کسی که نگهبان هتل است به او می گوید که نگران نباشد چون او هیچ وقت نمی تواند از هتل فرار کند. و این سرنوشت روایت سفر عجیب و غریب راوی داستان می شود.

سطرهای آغازین آهنگ ما را به بزرگراه های مستقیم و طولانی کالیفرنیا و جنوب آمریکا می برد که در آهنگ های گروه ایگلز به عنوان نمادی قدرتمند از آزادی، تنهایی و بی خیالی استفاده می شود. عنوان آهنگ به مکانی آرام و آفتابی اشاره دارد که مردم در آن جا آب انار می نوشند و به تمرین یوگا می پردازند، اما همچنین به این نکته هم اشاره دارد که ایالت کالیفرنیا (یا دقیق تر بگوییم ایده و تفکر کالیفرنیا) در واقع خانه ای نیست که برای همگان باشد. بلکه مکانی است برای مردمانی که بین چند مقصد قرار دارند یعنی کسانی که در گذار هستند. یکی از مضامین مرکزی هتل کالیفرنیا گسستگی بین درک همگانی و معمول مردم از کالیفرنیا در برابر اصل و واقعیت آن است.

بیشتر تمرکز ترانه های فوق العاده دان هنلی روی این مضمون مربوط به درک و شناخت از کالیفرنیا در تصورات اجتماعی آمریکایی ها در برابر واقعیت ایالت طلایی قرار دارد. ترانه های او پویایی خاصی برای داستانی نمایشی دارند و او به راحتی حس و حالت و روند داستان را تغییر می دهد. آنچه همچون بهشتی کوچک صحرایی به نظر می آمد نهایتا به یک ترس و وهم تبدیل می شود.

از بسیاری جهات این ترانه داستانی درباره کالیفرنیا است و به ویژه درباره لس آنجلس. دان فلدر گیتاریست ایگلز که موسیقی هتل کالیفرنیا را نوشت، درباره الهام این آهنگ صحبت می کرد که چگونه در مسیر لس آنجلس این آهنگ به ذهنش رسید، شهری پر از آرزوهای بزرگ که بعدا به یاس تبدیل شدند: «اگر در شب به لس آنجلس بروید، می توانید درخششی را در افق ببینید و تصویرهایی که از هالیوود و تمامی رویاهایتان وارد سرتان می شود». برای بسیاری از مردم و همچنین گوینده داستان در آهنگ هتل کالیفرنیا، لس آنجلس شبیه آبادی زیبایی به نظر می آید در کنار یک صحرای تاریک و ناخوشایند. صدها هزار نفر به دنبال تابش خورشید، زنان زیبا، پول و شهرت به کالیفرنیا مهاجرت کرده اند. با این حال خیلی ها این رویا را همچون سرابی می بینند. همان طور که نگهبان هتل می گوید، ما برنامه نویسی شده ایم که پذیرا باشیم.

منبع: Classic Rock Review / Shmoop

***

ترجمه متن ترانه هتل کالیفرنیا:

در بزرگاهی بیابانی و تاریک، هوایی خنک در موهایم

بوی گرم کولیتا (جوانه ماریجوانا) در هوا بلند می شود

بالاتر در دور دست ها، نوری دیدم که سوسو می زد

سرم سنگین، و چشمانم تار شد

می بایست شب را توقف کنم

او (یک زن) در مسیر دَر ایستاده بود

صدای زنگ کلیسا را شنیدم

و با خودم فکر می کردم

این می تواند بهشت باشد، یا می تواند جهنم باشد

سپس او (زن) شمعی روشن کرد و راه را نشانم داد

صداهایی از پایین راهرو می آمد

به گمانم شنیدم که می گفتند

خوش آمدی به هتل کالیفرنیا

چنین جای دلپذیری (چنین جای دلپذیری)

چنین رخ دلپذیری

اتاق های فراوانی است در هتل کالیفرنیا

هر زمان از سال (هر زمان از سال) می توانی آن را اینجا بیابی

ذهن او بسیار مادی گرایانه، و بسیار ثروتمند است

پسران زیباروی زیادی دوروبرش هستند که آن ها را دوست می خواند

در حیاط خلوت می رقصند، تابستانی زیبا و دل انگیز

برخی می رقصند که به یاد آرند، برخی می رقصند تا فراموش کنند

مسئول شراب را صدا کردم

لطفا شرابم را بیاورید

او گفت:«ما این حس و روح را از سال هزار و نهصد و شصت و نه اینجا نداشته ایم»

و هنوز آن نواها از دور دست ها می آیند

نصف شب تو را بیدار می کنند

فقط به این خاطر که آن ها را بشنوی که می گویند

خوش آمدی به هتل کالیفرنیا

چنین جای دلپذیری (چنین جای دلپذیری)

چنین رخ دلپذیری

آن ها در هتل کالیفرنیا اوقات خوشی را زندگی می کنند

چه شگفتی زیبایی (چه شگفتی زیبایی)، شواهدت را بیاور

آینه های نصب شده به سقف

شامپاین صورتی با یخ

و او گفت «ما همگی اینجا زندانیانی هستیم، زندانی دست خودمان»

و در اتاق رئیس

آن ها برای ضیافت دور هم جمع شدند

آن ها با خنجرهای پولادینشان آن (جانور) را زدند

اما آنها نمی توانند جانور را بکشند

آخرین چیزی که به یاد دارم، داشتم

به سمت در می دویدم

می بایست راه بازگشت به جایی را پیدا می کردم که قبلا آنجا بودم

نگهبان گفت «آرام باش»

ما برنامه نویسی شده ایم که پذیرا باشیم

تو می توانی تسویه کنی هر وقت که خواستی

اما هیچ وقت نمی توانی اینجا را ترک کنی

***

نسخه تصویری آهنگ هتل کالیفرنیا:

شنیدن نسخه صوتی آهنگ هتل کالیفرنیا:

3
دیدگاهی بنویسید

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محسن
مهمان
محسن

عالی

mahtab
مهمان
mahtab

خوب بود یه اشتباه داشتید, spirits به معنی مشروبات الکلی هست