۵ (۱۰۰%) ۱ vote

دختری با گوشواره مروارید
نقاش: یوهانس فرمیر
ژانر:هنر پرتره
رویکرد: رئالیزم هلند

سال خلق: ۱۶۶۵ تا ۱۶۷۵

دختری با گوشواره مروارید

دختری با گوشواره مروارید

این نقاشی زیبا که به “مونالیزای شمال” نیز معروف است، یکی از مشهورترین پرتره های باروکیBaroque  است، که علاوه بر تسلطی تمام روی روش نقاشی واقع گرایانه هلندی، اثباتی بر استادی فرمیر در کشیدن پرتره را نشان می دهد. مهارت و توانای فرمیر در کشیدن سر و صورت زنان جوان در کارهایی از قبیل صورت یک دختر، دختر شیر فروش، خانمی حین نامه نگاری و دختری با کلاه قرمز شناخته شده و تحسین برانگیز است. در واقع از نظر تکنیکی این تصویر مشهور که با نام دختری با دستار به سر هم شناخته شده است، این یک پرتره نیست بلکه مطالعه و بررسی روی سر دختری است، که در روزگار فرمیر به عنوان ترونی (ترونی: کارهایی که در دوران طلایی دوک و جنوب هلند کشیده می شدند و حالتی اغراق انگیز از چهره را نشان می دادند) شناخته می شد.

ساختار

نقاشی دختری با گوشواره مروارید ساختاری ساده‌ و دلپذیر دارد. برخلاف اکثر آثارفرمیر،  اینجا موضوع نقاشی تنها سر و صورت دختری است که در پس شانه اش به بیننده می نگرد. به جز فضا و اتسمفر تیره آن دیگر اشاره ای به محیط و فضای موجود نشده است. ارتباط مستقیم غیرعادی بین ناظر و پرتره با حالت لبان نیمه بازش، حسی از قرابت را ایجاد کرده که تا حدی نمودی از صمیمیت را بین بینننده و پرتره می توان احساس کرد. دختر، روپوشی زرد متمایل به قهوه ای به تن دارد که کنتراست شدیدی را با یقه ی سفید روشنش ایجاد کرده است.کنتراست بیشتری نیز در دستار آبی و زرد دیده می شود که به نقاشی جلوه و حالتی عجیب و مرموز می بخشد. به سر کردن دستار  در اروپای بعد از قرن ۱۵ مرسوم بوده است، همان طور که در نقاشی مردی با دستاری قرمز پرتره ی معروف یان وان آیک که از خودش کشیده است می توان دید. رامبرانت، معاصر فرمیر در طول زندگی اش فیگور و سرهای تنها را با پوشش هایی عجیب نقاشی می کرد، و سرهای مشابه و کوچک با کلاههایی غیرمتعارف توسط کارل فابریتوس که به فرمیر آموزش می داد، اشاره به این موضوع دارد که فرمیر ممکن است این سنت را به شهر دلفت نیز آورده باشد.

مفهوم و معنای دختری با گوشواره مروارید

آخرین و البته برجسته ترین ویژگی این نقاشی، گوشواره مروارید اشک مانند و بزرگ دختر است. جواهری مشابه را در نقاشی زنی حین نامه نگاری و پیش‌خدمتش می توان دید. این گوشواره مروارید به همراه دستار این دختر ممکن است از معنای این نقاشی پرده بردارد.‌‌
به نظر می رسد که پیام این نقاشی از ایده و باورهای آمده در کتاب مقدمه ای بر زندگی پارسایی نوشته نویسنده ی اهل تصوف، فرانسوا دو سال که سال ۱۶۱۶ در هلند چاپ شد، نشات گرفته باشد. دو سال می نویسد که زنان باید گوشهایشان را از کلمات و سخنان ناپاک حفظ کنند، و باید با آنها تنها سخنان پاک و مطهر، “مرواریدهای آسیایی انجیل” را بشنوند. بااستفاده از این متن به عنوان مرجع، به نظر می رسد که گوشواره مروارید نقاشی فرمیر بیانگر عصمت و پاکدامنی باشد، درحالی که المان  “آسیایی”  اشاره شده با دستار سر دختر نمود پیدا کرده است.

روش های نقاشی فرمیر: دوربین تاریکخانه ای Camera Obscura 

اشعه های ایکس از این نقاشی اطلاعات حیرت آوری در باره روش های نقاشی فرمیر به دست داده است. در اغلب نمونه های نقاشی دوک قرن ۱۷ لایه ی ابتدایی نقاشی نشان از اصلاح و تنظیم زاویه ها، شکل ها و فرمها ی مختلف دارد. گرچه اینجا جدا از ایجاد و تشکیل تجربی المان ها ، تنها الگویی از نور و تاریکی را شاهد هستیم. مورد عجیب و غیر معمول این است که هیچ نشانه ای از خط یا طرحی اولیه برای هدایت مسیر نقاشی وجود ندارد. این چنین پروسه غیرمعمولی احتمال استفاده ی فرمیر از دوربین تاریکخانه ای را بیشتر می کند.
منتقدی احتمال داده است که الگوهای شامل کنتراست شدید نور و تاریکی مشاهده شده در نتایج بررسی های صورت گرفته، استنساخ مستقیم فرمیر از نوری باشد که از طریق دوربین تاریک خانه ای ظاهر شده اند. اگر این ادعا صحت داشته باشد، این اثر به شدت ناتورالیستی می تواند به عنوان یک نوع عکاسی مستقیم در نظر گرفته شود.

درباره جان فرمیر

او سرپرست مدرسه ی دلفت هنرهای باروکی دوک و یکی از اعضای ثابت هنرمندان ریالیست دوک در اواسط و اواخر قرن ۱۷ بود،فرمیر با افکار و احساسات بومی اش شناخته شده است، معمولا در آثارش روشنایی پنچره ای در سمت چپ، دختر یا زن جوانی که مشغول انجام کاری عادی و نسبتا کم اهمیت اند حضور دارند. برای نمونه نقاشی زنی با گردنبند مروارید. آثار او معمولا با رنگ های زرد، آبی و خاکستری ، نوری سرد، حس ساده ای از تعادل، نظم و بالاتر از همه صمیمیت شناخته شده اند .

منبع: visual-arts-cork.com

دیدگاهی بنویسید

2 نظرات در "دختری با گوشواره مروارید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Hedi

سلام
… و اینکه تمام رخ و رو در رو به بیننده زل نمی زند می تواند القاکننده ی حجب و حیا و نزاکت دختر اروپای آن زمان باشد.