۵ (۱۰۰%) ۲ votes

تاب: The Swing

نقاش: ژان اونوره فراگونار

نوع: رنگ روغن روی بوم

جنبش هنری: روکوکو

موضوع: نقاشی منظره

سال: ۱۷۶۷

تحلیل نقاشی تاب اثر فراگونار

تحلیل نقاشی تاب اثر فراگونار

حکایت و مضمون “تاب”

این نقاشی به سفارش بارون دی سنت جولین شخصی هرزه و رسوای فرانسوی کشیده شد. سفارش داد که پرتره ای از معشوقه اش را نقاشی کنند، شرح سفارش او بدین صورت بود:” می خواهم مادام را نشسته روی تابی نقاشی کنید که اسقفی در حال تاب دادنش باشد”.
این درخواست عجیب از جانب نقاشان دیگر همچون دویان که آثاری تاریخی بسیار جدی تری را خلق کرده است، رد شد. فراگونار حاضر به کشیدن نقاشی شد و این اثر به برجسته ترین اثر در سبک روکوکوی فرانسه تبدیل شد.
در پیش زمینه بارون عیاش و خوش گذران به تصویر کشیده شده است، که در بوته زارها لم داده است، دستی را به سوی دامن دختر رها کرده در حالی که روی دست دیگرش تکیه داده است. او درخواست ویژه ای از فراگونال کرده بود که “من را در موقعیتی نقاشی کن که بتوانم پاهای این دختر  دلربا را رصد کنم”
معشوقه ی او روی تابی در فضایی انبوه از درخت به هوارفته است، دختر جوان دلفریب با حالتی از سبک رفتاری خودش را در هوا رها کرده است، و کفشش از پایش افتاده و به هوا پرت شده است.
در پس زمینه ی اثر می توان دید که کسی که در اصل طبق سفارش بارون هرزه قرار بود اسقف باشد، توسط فراگونال با همسر معشوقه جایگزین شده است و همسر دختر در حال تاب دادن اوست. همسر نقشی جزئی را در نقاشی داراست و در سایه قرار گرفته است درحالی که بارون در زیر لباس دختر به روشنی دیده می شود.

اشیاء ثابتی نیز به نقاشی افزوده شده اند. دو کروب( فرشتگان کودک بالدار) در قسمت پایینی تاب دیده می شوند که انگار از هرزه کاری های انسانهای روی سرشان نگران هستند، یکی با آشفتگی دارد دختر را می نگرد و دیگری با اخم نگاهش را از آنان برداشته است. در سمت چپ تصویر پیکر سنگی سیوپید دیده می شود که یک انگشتش را کنار لبش گذاشته و انگار اشاره به طبیعت پنهانی هوس و عشقبازی نزدیک به وقوع داشته باشد.
در کل نقاشی تاب فراگونار، که پر از نماد است علاوه بر تلاش برای ثبت لحظه ای از غلیان احساسات، به هوس و عشق بازی نامشروعی اشاره دارد که ممکن است شروع شده باشد یا در شرف وقوع باشد.

به عنوان موفق ترین اثر فرانگونار، تاب امروز به عنوان نمونه ای بارز از هنر روکوکو تبدیل شده است. ترکیبی از بی پروایی و بیخیالی، تحریک حس شهوانی با  حالتی تمسخر آمیز، چرخش پاستیل، و تصویری  روستایی مانند از زیبایی جوانی و هوس و شهوت نامشروع را به تصویر کشیده است. در جهان فراگونار بلوغ گذراندن زمان  با حالتی از سرخوشی و خوشحالی اهریمنی همراه است.

آنالیز “تاب”

فراگونار تاب را بر مبنای خیال و نظر به هوسبازی بارون و معشوقه اش برای نشان دادنشان به عنوان آدم هایی سبک سر و بی قید و شرط و بی بندوبار کشیده است و نمایشی از رابطه ی نزدیکشان را نشان می دهد. او برای این نقاشی از بهترین تکنیک های روکوکو استفاده کرده است.

ساختار

تاب از شکلی مثلثی تشکیل شده است، که بارون و همسر دختر پایه ی هرم را تشکیل می دهند، و دختر در هوا در بالای مثلث و در مرکز فضای تصویر قرار گرفته است.
با نور ملایم تابیده از بالا، و درختان خیالی که قابی بیضی شکل حول موضوع نقاشی در مرکز آن ایجاد کرده اند، به دختر جلوه ی ویژه ای بخشیده است.
فراگونار جهت بالا بردن و تاکید روی پیام و مضمون عشق بازی درون نقاشی، تعدادی جزئیات پنهان را در ساختارش به کار برده است، سگی خانگی و دلفینی سنگی، و پیکری سنگی از سیوپید.
کفش دختر که هنگام تاب خوردن او از پایش کنده شده و به هوا رفته نیز سرخوشی و حالتی از خوش گذرانی و بیخیالی را نشان می دهد و موضوع شهوانی  موجود در نقاشی را برجسته می کند، و همچنین فوکوس موجود در پراکندگی نور خورشید را ایجاد می کند.

پالت رنگ

سبک روکوکو بیشتر تمرکز و توجه اش روی احساس است تا خرد. و فراگونار از پالت رنگی پاستیلی لطیفی استفاده کرده است.

نور

برای این صحنه ی فضای باز بیرون، فراگونار از نور خورشید نقطه ای نرم که از درختان به عنوان فیلتری رد شده و برای آنها نوری پس زمینه ایجاد کرده استفاده کرده است، صحنه را با درخششی اغواگرانه و نرم پرداخت داده است. نور به دختر جوان روی تاب  تابیده و پوست لطیفش و فضای پیچ خورده ی اطرافش را روشنتر کرده است.
از طرفی جنبه های دیگر نقاش در سایه مانده اند، همچون شوهر، که احتمالا به بودنش “در تاریکی” و بی خبری از هوس و عشق بازی زنش اشاره دارد .

حس و حال

حالت نقاشی نشاط و شادی است. حس غالب نقاشی عیاشی و هرزگی و بیهودگی است که از نمونه و نوع کارهای روکوکو است. تضاد بین نور و سایه به این حس که چیزی نامشروع در حال وقوع است می افزاید.

قلمو

با تاکید روی طبیعت آرام و آزاد موضوع در حال وقوع، فراگوراند از ضربه های آزاد و روان قلمو استفاده کرده است، با توجه به پیکرهای اصلی، گوشه ها را نرم ساخته است. در مقایسه با کارهای دیگرش ، او با جزئیات بهتری به نسبت کارهای اساتید دوک قرن ۱۷ همچون رامبرانت کار کرده است.

منبع: artble

دیدگاهی بنویسید

avatar